نماینده ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و رییس‌جمهور نباید از نامیدن نام واقعی پدیده‌ها احتراز کنند، گفت که دولت و مجلس هر جا که لازم است نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت بشناسند و بدین وسیله به امنیت منطقه یاری برسانند.

روبرت بگلریان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع)، اساس و ماهیت فرهنگ و سنت‌های تمدنی ایرانی را حق‌جویی و عدالت‌محوری عنوان کرد و با اشاره به صدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنیان و مسیحیان دیگر از جمله آشوریان در ترکیه عثمانی، اظهار کرد: 100 سال از یکی از شنیع‌ترین جنایات بر نوع بشر می‌گذرد. ارامنه در اقصی نقاط کره زمین به یادبود کشتگان و محکومیت این جرم و مجرمان آن و پیگیری حق و عدالت در تب و تابند و دولت ترکیه و اذناوش هم در کتمان و انکار پای می‌فشارند.

وی با بیان اینکه مناسبت‌ها و سالگردها نه تنها نقطه پایان نیستند بلکه باید نقاط عطف باشند، افزود: ما ارامنه به لطف خدا دستاوردهایی داشته‌ایم که یکی از برجسته‌ترین آن همین چند روز پیش بود که پاپ پیشوای کلیسای کاتولیک با شوک و آزادگی برخاسته از روحیه یک مومن واقعی در مراسم عشای ربانی به درستی و استواری بر نسل‌کشی بودن کشتار ارامنه اذعان نمود و صراحت ورزید.

نماینده ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما ضمن قدردانی از حضرت پاپ، از ایشان تقاضا داریم با توجه به بحران خانمان‌سوز منطقه و خطری که مسیحیت و اسلام و به طور کل دین و ایمان را تهدید می‌کند و همچنین اهمیتی که گفت‌وگو و همکاری بین جهان اسلام و مسیحیت برای صلح و امنیت منطقه دارد، ضمن ارتقای همکاری با علمای فاضل مسلمان و بهره گیری از نفوذ معنوی و بین‌المللی خود برای هدایت و جهت‌گیری صحیح بر همکاری و تعامل با جمهوری اسلامی نیز تاکید کنند و هرگونه جنایت علیه مسلمانان را محکوم کنند و اسلام‌هراسی را تقبیح کنند.

بگلریان خاطرنشان کرد: تمدن‌سازی فقط به سلطه و حکومت‌گری و ادعاهای فرهنگی و سیاست فرمان‌برداران نیست بلکه به مدارا و آفرینش فرصت‌ها برای تابعان و به ویژه اقلیت‌ها و حفظ کرامت، آبرو و هویت انسان‌هاست. از چنین خصایص و خصال انسانی نیکویی است که گفت‌وگو‌ها و مذاکرات اخلاق‌محور دیپلماسی اخیر جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای یک بار دیگر سابقه تمدنی و فرهنگی ایران و ایرانی را به جهان عرضه می‌دارد اما افسوس که هنوز نه آن قدرت مستکبر ارج کافی به آن می‌نهد و نه درک و توان برخی کشورهای منطقه که از قبل استواری اراده انقلابی ایران به آب و نانی رسیده‌اند این قابلیت و استعداد ایرانی را در می‌یابند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مذاکرات و سفرهای مخفی تا خوش‌شخصی برای استمرار تحریم‌ها علیه کشورمان تا تهدید قلمداد کردن ایران برای همسایگان ریز و درشت همه و همه ناشی از کوته‌بینی از یک سو و عدم شناخت تاریخ ایران در منطقه از سوی دیگر است و این آخری که همین دو هفته پیش ترک‌تازی زبانی را چاشنی توطئه‌های داعش‌پرورش کرد و حرمت همسایه‌ای مداراگر چون ایران را نگاه نداشت.

وی یادآور شد: این کشور فرصت‌طلب همانی است که وقتی 100 سال پیش مانده در هویت و تمامیت و نامگذاری خود به نسل‌کشی عقده‌گشایانه مشغول بود کنسول آزاده اهل تبریز و آذربایجانی شجاع کشور همسایه‌اش در بندر سامسون ترکیه سه سال ارامنیان را پناه داد و از هیچ تهدید و تطمیعی نهراسید. میرزا حسین‌خان اکرام‌بدی چنان به عمق ارتباط تاریخی ایران و ارمنی آگاه و فردی باخدا و مومن بود که انسانیت و ایرانیت را یکجا ارزشی والاتر بخشید.

نماینده ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دیپلمات‌ها و کارشناسان دستگاه سیاست خارجی نباید تنها در بند نظریه‌ها و باورهای رایج باشند بلکه باید جانب عدالت را نگه دارند، گفت: از دولت و به ویژه آقای روحانی می‌خواهم از نامیدن نام واقعی پدیده‌ها احتراز نکند. شان و مصلحت همسایگی و منافع ملی به جای خود، اما بجاست به آن دولتمردانی که با کتاب‌هایی چون عمق استراتژیک و خط مشی ادعایی سیاست مشکل صفر با همسایگان، جهانیان را گمراه کرده‌اند کمی هم از عمق تمدن ایرانی را بیاموزند تا وقتی آب گل‌آلود بود فیل‌شان یاد هندوستان توهمی امپراتوریشان را نکند.

بگلریان با بیان اینکه جامعه ارمنیان ایران انتظار دارد دولت و مجلس نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت بشناسند، بدین وسیله به امنیت منطقه یاری رساندند، اظهار کرد: سیاست هر چه که باشد نباید گذاشت از تمامی فضایل و سجایا تخلیه شود و به نمود خباثت‌ها و ریاکاری‌ها و در بهترین حالت منفعت‌طلبی‌ها تبدیل شود.

نماینده ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: اگر نسل‌کشی ارامنه و آشوریان عملا محکوم و عاملان آن قاطعانه مجازات و به جهانیان معرفی می‌شدند شاید امروز دنیا جای بهتری بود و شاهد نسل‌کشی‌هایی چون رواندا، بوسنی، فلسطین، دارفور و غزه نمی‌بودیم. باشد که بتوانیم با یاری خدا و اذن یکدیگر راهگشا و استمراربخش عدالت و صلح باشیم.