مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: برگزاری آیین مذهبی «باداراک» در آرامش و امنیت کامل نشانه پایبندی عملی جمهوری اسلامی به قانون اساسی است.

علیرضا نوروزی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه قانون اساسی صرفا یک نوشته مکتوب نیست بلکه قانون لازم‌الاجراست، افزود: در راستای این مهم فضایی امن توام‌ با آرامش برای برگزاری این آیین مذهبی فراهم شد و باید گفت برگزاری «باداراک» احترام ایران اسلامی به ادیان الهی را به رخ جهانیان کشید.

وی اظهار کرد: با توجه به قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی معدن، ملجا و منشا وحدت است و بر همین اساس در ایران اسلامی تمامی اقوام و ادیان در کنار هم با آرامش کامل به برگزاری مراسم مذهبی دینی خود می‌پردازند.

نوروزی گفت: اینکه در ایران اسلامی ودراستانی مرزی آیین مذهبی «باداراک» با آزادی کامل برگزار می‌شود نشانه این است که نظام جمهوری اسلامی جزو امن ترین کشورهای جهان است و همانطوریکه اسلام دین مودت است نظام مقدس اسلامی هم ‌با تاسی از این مهم مودت و ‌احترام به تمامی اقوام‌ و ادیان را محور خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: حضور زایران و مهمانانی از کشورهای خارجی در این مراسم و مشاهده آرامش و امنیت موجود به دنیا ثابت می‌کند در ایران اسلامی تمامی ادیان و اقوام نه تنها در کنار هم و ‌در آرامش کامل بسر می‌برند بلکه حرمت ایام و مناسبت‌های یکدیگر را حفظ می‌کنند چنانکه اسقف اعظم خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان گفت ما حرمت ماه محرم را حفظ می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی یادآور شد: در این مراسم علاوه بر هموطنان ارمنی کشور میهمانان و زائرانی از کشورهای ارمنستان و آلمان (۲ هزار و ۵۰۰ نفر) از ارامنه خارج و داخل کشور در این مراسم حضور یافتند.

به گزارش ایرنا، زیارت تادئوس مقدس آیینی مذهبی در قره کلیسای آذربایجان غربی است، که ارامنه هر ساله از نقاط مختلف جهان به این مکان تاریخی (قره کلیسا- کلیسای تادئوس) که جزو میراث جهانی ثبت شده است می آیند، و این آیین را برگزار می‌کنند.

قره کلیسا در آذربایجان غربی سالانه میعادگاه حدود ۵هزار ارامنه ایران و جهان می شود و در هفته اول مرداد ماه ارمنی ها از شهرهای مختلف به قره کلیسا می‌آیند. افزون بر ارامنه، خانواده هایی از آشوریان و به ندرت خانواده‌های مسیحیان کاتولیک هم در این جشن شرکت می‌کنند.

یکی از آداب پسندیده در طول زیارت سه روزه، آیین‌های غسل تعمید کودکان و نوجوانان ارمنی در این کلیسا است. عده‌ای بر این عقیده هستند که تعمید کودکان آنها در نخستین کلیسای حضرت مسیح و محل شهادت حواری آن پیامبر، همراه با خیر و برکت است. گروهی هم فرزندان خود را با نذر و نیت در آنجا غسل تعمید می‌دهند و به همین خاطر سن غسل تعمید گیرندگان گاه به ۱۵ و ۲۰ سال هم می‌رسد.

روزهای توقف خانواده‌ها در قره کلیسا متفاوت است. رسم این است که سه روز (از اول تا سوم مرداد) باید در آنجا بمانند ولی کسانی که از راه دور می‌آیند، گاهی بیش از سه روز می‌مانند. خانواده‌هایی هم که از شهرهای نزدیک می‌آیند، ممکن است فقط روز دوم آنجا باشند و سپس مراجعت کنند.

قره کلیسا از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه بوده که در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است. قره در زبان آذری به معنای سیاه است و وجه تسمیه این نام سیاه بودن قسمتی از کلیسا است. ظاهرا ساختمان اصلی کلیسا از سنگ های سیاه ساخته شده که پس از بازسازی قسمتی از سنگ ها به وسیله سنگ های سفید جایگزین شده است. به احتمال زیاد این عمل به صورت عمدی انجام شده تا آیندگان از شکل و ظاهر اولیه کلیسا مطلع باشند.

تادئوس یا طاطائوس (طاطاوس) یکی از حواریون مسیح است که در سال چهل میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت که در پی تبلیغ وی گروه زیادی به آیین مسیح روی آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود ولی سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت(دخترش) و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند (حدود ۳۵۰۰ نفر) را به قتل برسانند.

در سال ۳۰۲ میلادی زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد. مسیحیان ارمنی که خاطره شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند، در محل فرار آنها کلیساهایی بنا کردند که قره کلیسا یکی از آنهاست.

بنا بر عقیده ارامنه، کلیسای تادئوس (طاطائوس) اولین کلیسایی است که به دستور مبشرین و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است و چون از نظر مذهبی شهادت را بزرگترین سعادت برای بشر می‌دانند، هر سال در روزهای آخر تیرماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادئوس مقدس و پیروان مسیحی او است، در قره کلیسا جمع شده و مراسم  که به آیین زیارت تادئوس معروف است، بر پا می‌کنند.

در  (پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹) پرونده آیین زیارت تادئوس مقدس به صورت مشترک با کشور ارمنستان مطرح شد و داوران کمیته به اتفاق آرا با ثبت این آیین به عنوان میراث جهانی ناملموس بشری موافقت کردند.

قره کلیسای چالدران نخستین کلیسای جهان مسیحیت برای شصت و هشتمین بار میزبان آیین مذهبی «باداراک» بود.