سفارت جمهوری اسلامی در ایروان در خصوص تسهیلات مربوط به مقررات تردد مشمولین مقیم خارج از کشور، به آگاهی می‌رساند:

 1- مشمولانی که حداقل سه سال در خارج از کشور سکونت داشته باشند، شرایط بهره مندی از تسهیلات تردد ویژه مشمولین را تا تاریخ 29/12/1405 خواهند داشت و می‌توانند در هر سال حداکثر دو بار به ایران سفر نماید، به شرطی که مجموع مدت اقامت مشمول در داخل کشور بیش از 90 روز نباشد.

 تبصره 1- نه ماه اقامت در خارج و سه ماه سکونت در داخل کشور ، جمعا به عنوان یکسال سکونت در خارج محاسبه و پذیرفته می‌شود.

 تبصره 2- دوره سه ساله سکونت خارج از کشور در مقطع زمانی درخواست مجوز، ملاک عمل خواهد بود.

 2- ایام توقف کرونایی بیش از 3 ماه در داخل کشور به عنوان اقامت خارج از کشور قابل محاسبه نیست و در صورت مراجعه این افراد به نمایندگی، پس از احراز شرایط و داشتن اقامت 3 سال کامل در خارج از کشور نسبت به درج مهر خروج مشمولین برابر بخشنامه اقدام می‌شود.

 3 - با عنایت به اینکه در موارد ضروری از جمله فوت بستگان درجه یک، ازدواج، بیماری مشمول و ...، اجازه خروج برای بار سوم، با تشخیص کمیسیونی با حضور نمایندگان دستگاههای ذیربط پیش‌بینی شده است. در این گونه موارد، نمایندگی‌های وزارت امور خارجه پس از دریافت تقاضا از مشمول به همراه فرم مربوطه، تصویر صفحات مشخصات و آخرین ورود و خروج در گذرنامه، با ذکر علت موجه و نظریه نمایندگی نسبت به استعلام از اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه اقدام خواهند کرد و مراتب تأیید و یا عدم تأیید اجازه خروج برای بار سوم توسط اداره مذکور به نمایندگی اعلام خواهد شد.

4- بنابر پیشنهاد معاونت کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه و با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، اجازه خروج برای بار سوم برای مشمولین نخبه، کارآفرین و سرمایه‌گذار مقیم خارج از کشور پیش‌بینی شده و در صورت داشتن شرایط و ارسال درخواست با موافقت کمیسیون مربوطه مجاز خواهند بود تا تردد بیش از 2 بار با توقف بالای 90 روز داشته باشند.

یادآوری:

1- بر اساس قانون، کلیه افراد مشمول که دارای 50 سال تمام باشند از خدمت نظام وظیفه معاف بوده و شناسنامه عکس‌دار آنان به منزله کارت معافیت از خدمت است.

2- محل اقامت در گذرنامه متقاضیان مهر خروج ویژه مشمولین می‌بایستی خارج از کشور باشد.

 توجه: دقت عمل هنگام درج مهر تردد مورد تأکید بوده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از عدم رعایت آن و مشکلات ناشی از عدم امکان خروج مشمول از کشور ، متوجه مأمور مربوطه خواهد بود.