روز سه‌شنبه 26 اسفندماه و با برگزاری مراسم امضای یادداشت تفاهم خواهرخواندگی در قالب وبینار، شهر یزد با گیومری دومین شهر بزرگ ارمنستان خواهرخوانده شد.

به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ارمنستان مراسم مجازی امضای یادداشت تفاهم با حضور آقای ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، آقایان عزیزی و بالاسانیان شهرداران یزد و گیومری و همچنین نماینده سفارت ارمنستان در تهران برگزار شد.

جناب آقای ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، امضای یادداشت تفاهم خواهرخواندگی بین یزد و گیومری در آستانه سال نو را رخدادی فرخنده بین دو کشور دوست و همسایه قلمداد نمود که می‌تواند مکمل روابط رسمی‌بین دو کشور و تقویت‌کننده پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و ارمنستان باشد. ایشان بر ادامه حمایت سفارت از گسترش روابط یزد و گیومری تاکید کرد.

آقای عزیزی شهردار یزد نیز همزمانی این ارتباط با نوروز ۱۴۰۰ را به فال نیک گرفت و افزود: ضمن تبریک نوروز ایرانی که یک جشن بین المللی است و در کشورهای منطقه جشن گرفته می‌شود، امیدوارم که ارتباط گسترده بین دو شهر در بخش‌های مختلف منجر به نزدیکی هرچه بیشتر مردم دو کشور و بهره‌مندی شهروندان شود. الگوی موفق همزیستی بین ادیان در یزد که از دلایل ثبت جهانی شهر تاریخی یزد بوده است، به طور مشابه در شهرهای دیگر کشور بین مسلمانان و ارامنه مسیحی شکل گرفته و باعث همدلی و احترام متقابل دو ملت علیرغم زبان و آیین متفاوت شده است. ظرفیت‌های زیادی برای همکاری بین دو شهر وجود دارد که امکان برگزاری تورهای متقابل گردشگری بین دو شهر دور از ذهن نیست که در کنار سایر بندهای همکاری قید شده در تفاهم نامه، قابل پیگیری است.

شایان ذکر است که موضوع خواهرخواندگی شهرهای یزد و گیومری از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و  پس از تصویب موضوع در شورای اسلامی‌شهر یزد، مراحل رسمی‌کار با پیگیری نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد و سفارت‌خانه‌های دو کشور انجام و با موافقت وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه، سند خواهرخواندگی بین دو شهر مبادله شد که تا ده سال آینده معتبر خواهد بود.

شهر گیومری، دومین شهر پرجمعیت کشور ارمنستان و مرکز استان شیراک در شمال غربی ارمنستان، در حدود 120 کیلومتری شمال غرب ایروان واقع شده‌ و طبق آخرین سرشماری‌ها حدود ۱2۰ هزار نفر جمعیت دارد.

گیومری یک مقصد گردشگران در سفر به ارمنستان به شمار می‌رود، پس از شهر ایروان، دارای بیشترین تعداد مؤسسات آموزشی در ارمنستان است و فرودگاه بین‌المللی و منطقه آزاد اقتصادی از امکانات مهم آن برای گسترش روابط با ایران در حوزه‌های گوناگون است.