به نقل از سایت: armenia.mfa.gov.ir

مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی روز دوشنبه اول دی ماه در سالن اجتماعات مسجد کبود ایروان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور مهمانان ایرانی و ارمنی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن کریم، جناب آقای ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به ویژگی‌های شخصیت والای شهید سلیمانی اظهار کرد: باید دید که کدام ویژگی‌ها در ایشان وجود داشت که دشمن را مجبور کرد به این ترور مذبوحانه و خلاف تمام قواعد بین‌المللی دست بزند. ایشان با اخلاص، مردم‌دوستی و مردم داری و شجاعت مثال زدنی تمام فعالیت‌های خود را فقط برای رضای خدا انجام می‌داد.

سفیر کشورمان، ریشه دشمنی استکبار جهانی با سردار سلیمانی را نقش ایشان در بسیج کردن مردم منطقه و مقابله با توطئه‌های جهانی با محوریت گروه‌های تکفیری و تروریستی علیه کشورهای منطقه دانست.

سخنران دوم این مراسم، کارن خانلری، نماینده پیشین ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی‌بود که از خدمات سردار شهید سلیمانی به ایزدی‌های عراق و ارامنه سوریه به نیکی یاد کرد. وی با مرور خاطراتی از روابط ارامنه با سردار سلیمانی، افزود: سردار سلیمانی انسجام ملی را رقم زدند و همانطور که حضرت علی (ع) امیر همه مومنان است و همانطور که رهبر انقلاب اسلامی‌پدر معنوی همه ملت‌های بپاخواسته در برابر استکبار جهانی هستند، ایشان هم شهید تمامی مومنان هستند.

سرگی شاکاریانتس، کارشناس سیاسی نیز با اشاره به آزادسازی حلب سوریه که ارامنه زیادی در آنجا زندگی می‌کنند، گفت: این آزادسازی بی شک مرهون جانفشانی‌های این دلیر مرد والامقام بوده است که حق زیادی بر گردن ارامنه دارد.

در بخش پایانی این مراسم از دو کار فرهنگی تولید شده توسط مجتمع آموزشی شهید فهمیده ایروان و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در ایروان رونمایی شد.

این مراسم با حضور نمایندگان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، شبکه اول تلویزیون ارمنستان و خبرگزاری آرمن پرس برگزار گردید و در رسانه‌های دو کشور پوشش داده شد.