عصر روز شنبه ، 15 شهریور1399، ایگناسیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس و هیئت همراه در سفر رسمی خود به اصفهان، از کلیسای وانک بازدید کرده و مورد استقبال سیپان کاشجیان پیشوای مذهبی و اعضای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران قرار گرفتند.

در طی این دیدار، وزیر امورخارجه سوئیس در خصوص حقوق جامعه ارامنه و قوانین جاری در کشور سوالاتی را مطرح نمودند و با توضیحاتی که توسط پیشوای مذهبی در این مورد ارائه شد، بابت آزادی های ارامنه و قوانین مربوطه در زمینه های اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، علمی و... ابراز خوش حالی نمودند.

سیپان کاشجیان، پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، نگرانی خود را از تحریم ها و محدودیت های اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا علیه ایران و پیامدهای منفی این تحریم‌ها بر دولت و مردم ایران، بخصوص در زمینه پزشکی ابراز نمودند. پیشوای مذهبی همچنین در مورد تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌ های ایران صحبت به میان آورده و به مشکلات ایجاد شده در رابطه با انتقال کمک مالی بشردوستانه به مردم لبنان در پی انفجار مرگبار در پایتخت این کشور اشاره کردند. وزیر امور خارجه سوئیس ابراز امیدواری نمودند که در آینده نزدیک این مسئله با مذاکره‌‌ و درک متقابل دو کشور حل و فصل خواهد گردید.

در ادامه این دیدار پیشوای مذهبی از طرف خود و به نمایندگی از خلیفه گری ارامنه ‌ی اصفهان و جنوب ایران از پارلمان سوئیس در جهت به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه تشکر و قدردانی نمودند.

در پایان، طرفین هدایایی به رسم یادبود به یکدیگر اهدا نموده و پس از آن میهمانان از کلیسای هوسپ آریماتاتسی مقدس و همچنین از بنای یادبود نسل کشی ارامنه بازدید کرده و با نثار گل یاد وخاطره شهدای نسل کشی را گرامی داشتند.