به نقل از سایت: armenia.mfa.gov.ir

 

جناب آقای ظهوری سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی در ارمنستان روز سه‌شنبه، 28 مرداد از استان سیونیک ارمنستان، مرز دو کشور در نوردوز بازدید و با مقامات مسئول از نهادها و ارگانهای مختلف با حضور فرماندار محترم جلفا و مسولین منطقه آزاد ارس درباره استفاده از ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط دو کشور رایزنی کردند.

در این بازدید، آقای ظهوری در شهر قاپان مرکز استان سیونیک با آقای هونان پوغوسیان استاندار و همکاران ایشان دیدار کردند. در این دیدار، طرفین با اشاره به روابط تاریخی دو ملت دوست و همسایه و ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی در دو سوی مرز، بر گسترش روابط تاکید و درباره برخی از اقدامات مهم در این راستا از جمله عملیاتی کردن یادداشت تفاهم استان سیونیک با استان‌های ایران، تلاش برای ایجاد شناخت بهتر از ظرفیت‌های همکاری و همچنین ارتباط سازماندهی شده سفارت با استانداری سیونیک رایزنی کردند.

پس از این برنامه، سفیر کشورمان با حضور در شهر مغری با مسئولین این شهر دیدار و به اتفاق از منطقه آزاد مغری و یک مرکز تولیدی در این شهر بازدید کردند. طرفین توافق کردند، راه‌های پیشنهادی برای تسریع در استفاده بهینه از فرصت‌های موجود در منطقه آزاد ارس و مغری وفعالیت واغاز بکارهر چه سریعتر این منطقه پس از چهار سال از افتتاح این منطقه که تبدیل به منطقه متروکه شده را پی‌گیری نمایند.

سفیر کشورمان سپس در دفتر ریاست گمرک وراهداری در نشستی با حضور فرماندار شهرستان جلفا، مسولین منطقه آزاد ارس، مدیر مرز نوردوز و روسای ادارات و نهادهای مستقر در مرز شرکت کرد و با اشاره به حساسیت و اهمیت مرزهای زمینی کشورمان به عنوان ویترین کشور و مرز نوردوز به عنوان دروازه ورود ایران به بازار اورآسیا، بر نقش مهم منطقه آزاد ارس در افزایش صادرات و ارزآوری و همچنین ایجاد زمینه حضور روزافزون کالاهای ایرانی در بازارهای حوزه اوراسیا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تاکید کرد.

در این نشست، درباره برنامه‌ریزی جهت توسعه همکاری‌ها و زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاری و استفاده روزافزون از ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس در گسترش روابط دو کشور همسایه در زمینه‌های گوناگون رایزنی شد.

سفیر کشورمان در آخرین بخش از این بازدید، با آقای آونتس رئیس گمرک مغری دیدار کرد. در این دیدار، طرف ارمنی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مبادلات تجاری در مرز دو کشور و با اشاره به روابط خوب کاری با طرف ایرانی، بر تلاش برای تسهیل روابط تجاری دو کشور تاکید کردند.