به نقل از سایت: armenia.mfa.gov.ir

 

جناب آقای ظهوری سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان روز دوشنبه شانزدهم تیرماه در مصاحبه با شبکه سراسری ارمنستان که پس از اخبار سراسری از شبکه اول تلویزیون ارمنستان منتشر شد، با تأکید بر توجه دولت ایران به تحکیم روابط با کشورهای همسایه و با اشاره به مشترکات و دوستی دیرینه دو ملت ایران و ارمنستان گفت: دو کشور ایران و ارمنستان توانسته‌اند با غلبه بر تبعات شیوع ویروس کرونا، وضعیت تجارت بین دو کشور را به حالت عادی برگرداند و مسئولان دو کشور دیگر زمینه‌های همکاری بین دو کشور را با جدیت پی‌گیری می‌کنند.

آقای ظهوری با‌ اشاره به این که با وجود تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه مردم ایران، کشور ما در جهت خودکفایی تلاش می‌کند تأکید کرد: ایران هم‌اکنون ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات اقلام مورد نیاز برای مبارزه با کرونا به کشورهای مختلف از جمله ارمنستان‌ به دست آورده است.

سفیر کشورمان افزود که ایران و ارمنستان هم اکنون طرح‌های اقتصادی مختلفی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که احداث خط سوم انتقال برق بین دو کشور و سپس اتصال آن به شبکه‌های برق روسیه و گرجستان مهم‌ترین آنها است. همچنین دو کشور در تلاشند تا در حوزه‌های کشاورزی، احداث کشتارگاه‌ها در ارمنستان، دامداری، فن‌آوری اطلاعات و غیره همکاری‌های خود را گسترش دهند.

سفیر کشورمان در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره موضع ایران در قبال مناقشه قره‌باغ گفت: موضع متعادل ایران از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام شده و هیچ تغییری در سیاست اصولی ایران در این خصوص وجود ندارد.

سفیر کشورمان با تأکید بر موضع نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص رژیم اسراییل، تاکید کرد که حضور اسرائیل در هر یک کشورهای همسایه، می‌تواند به عنوان اهرمی‌برای تخریب روابط دو طرف مورد سوء استفاده قرار گیرد و بنابراین انتظار می‌رود درباره ضرورت حفظ روابط خوب دو کشور دقت شود.

آقای ظهوری در پاسخ به پرسش‌های پایانی مجری برنامه، به حضور جامعه ارمنی در همه صحنه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در ایران اشاره کرد و با یادآوری نقش‌آفرینی ارامنه در دفاع از کشور در برابر تجاوز خارجی طی هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت که برنامه‌های منظم تفقد رهبر معظم انقلاب از خانواده‌های شهدای ارمنی نشان‌دهنده این است که نظام جمهوری اسلامی‌به نقش‌آفرینی هموطنان ارمنی در صحنه‌های مختلف ارج می‌نهد. سفیر کشورمان آشنایی بیشتر مردم دو کشور با واقعیت همسایگان خود را ضروری دانستند و با اشاره به امکانات فراوان گردشگری در ایران، معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران به ارامنه و افزایش تبادلات فرهنگی بین دو کشور را از اولویت‌های کاری سفارت دانستند.