به نقل از سایت: irna.ir

 

به گزارش تارنمای نیوز ارمنستان، آرتاشس تومانیان روز گذشته (دوشنبه) طی نشستی آن‌لاین در مورد تاثیر شیوع کرونا در منطقه خاطر نشان کرد که پروژه‌های ایران و ارمنستان تعطیل نشده‌اند و آمادگی‌ها برای اعزام ۶۰ نفر به ارمنستان در مورد پروژه احداث خط سوم انتقال برق میان دو کشور در جریان بوده است.

 

وی تاکید کرد که ایران نیز تمایل به اجرای این پروژه دارد.

 

ایران و ارمنستان که دهه هاست روابط دوستانه ای داشته اند که دو کشور در مسیر یک روابط استراتژیک گام برمی دارند. ایران در سال ۲۰۱۷میلادی به عنوان ششمین شریک تجاری مهم ارمنستان معرفی شد و در سال ۲۰۱۸ ایران به پنجمین شریک تجاری مهم ایروان ارتقا یافت.

 

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از زمان حضورش در این سمت همواره بر گسترش روابط با تهران در حوزه های مختلف به ویژه بخش اقتصادی تاکید کرده است. مقامات ایران و ارمنستان بارها بر این موضوع تاکید داشته اند که روابط اقتصادی دوجانبه پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی دارد که باید در مسیر توسعه هر چه بیشتر تبادلات اقتصادی از آن بهره برد. پاشینیان اواسط اسفند ۱۳۹۷ به تهران سفر کرد و دیدارهایی با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران داشت. وی در این سفر ضمن استقبال از گسترش همه جانبه روابط دوجانبه، تاکید کرد که روابط با ایران بخش مهمی از سیاست خارجی ارمنستان محسوب می شود.

 

ایران و ارمنستان در حالی به دنبال گسترش سطح تجارت دوجانبه به بیش از ۳۲۰ میلیون دلار هستند که می توانند در زمینه هایی همچون کشاورزی، دامپروری، افزایش تبادلات گاز و برق و حوزه انرژی در مسیر توسعه مناسبات گام بردارند.

 

ارمنستان توان تبدیل شدن به یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت منابع انرژی و کالا از خلیج فارس به مقصد دریای سیاه و از آنجا به کشورهای اروپایی را دارد. ارمنستان با قرار گرفتن در کُریدور خلیج فارس - دریای سیاه به عنوان کوتاهترین مسیر استراتژیک برای دسترسی اتحادیه اروپا به بازارهای آسیا و بالعکس، به یک بازیگر مهم تبدیل شده است. این می تواند مساله ای مهم برای ایران در این شرایط اقتصادی محسوب شود.  گسترش فعالیت ها در منطقه آزاد اقتصادی 'مغری' نیز از جمله اقدامات در مسیر گسترش روابط اقتصادی خواهد بود