به نقل از سایت: isna.ir

 

مردم ارمنستان امسال بر خلاف سالهای قبل در سالگرد کشتار ارامنه توسط امپراطوری عثمانی، به دلیل محدودیتهای مربوط به شیوع کروناویروس راهپیمایی معمول خود را برگزار نکردند و به جای آن با ارسال پیامک و روشن کردن چراغ قوه‌های تلفن‌های همراهشان، در صدوپنجمین سالگرد این کشتار، یاد و خاطره درگذشتگان را گرامی داشتند.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، ایروان کشتار سال ۱۹۱۵ ارمنی‌ها توسط ترکان امپراطوری عثمانی را به عنوان "نسل کشی" تلقی می‌کند و هر سال به طور سنتی مراسمی را در محل یک بنای یادبود مربوط به این کشتار بر فراز یک تپه همراه با حمل مشعل برگزار می‌کند.

نسل کشی خواندن این کشتار توسط برخی کشورهای جهان باعث خشم ترکیه شده و آنکارا این مساله را که این کشتار حالت سیستماتیک داشته و در سطح نسل کشی بوده و همچنین برخی آمار و ارقامهای مربوط به آن را رد می‌کند.

دولت ارمنستان امسال اعلام کرد، از شهروندان این کشور تقاضا دارد در این سالگرد از خانه‌هایشان با توجه به تداوم بحران شیوع کروناویروس خارج نشوند اما به جایش پیامک‌هایی را که در محل ستونهای بنای یادبود به نمایش در می‌آید، بفرستند.

مقامهای ارمنستان پنجشنبه شب از مردم خواستند در آستانه سالگرد این کشتار چراغ‌های خانه‌هایشان را خاموش کرده و به جایش شمع یا چراغ قوه‌های تلفنهای همراه خود را به سمت بنای یادبود روشن کنند.

همچنین در این سالگرد چراغهای خیابانها و میادین شهرها نیز خاموش شده و زنگهای کلیساها به صدا در آمدند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز جمعه در یک سخنرانی سراسری گفت: امسال میلیونها نفر در سراسر جهان این فرصت را خواهند داشت تا در راهپیمایی سالگرد ۲۴ آوریل در فضای مجازی شرکت کنند.