به نقل از سایت: www.irna.ir

تبریز - ایرنا - سفیر ارمنستان در تهران با تاکید بر گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایران و ارمنستان،گفت: دولت تصمیم گرفته در مدت کوتاهی گمرک مغری را با استانداردهای جدید تجهیز کند.

آرتاشس تومانیان روز چهارشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، با تشکر از دعوت استاندار برای بازدید از تبریز اظهار کرد: از پنج واحد تولیدی بازدید کردم و توانایی های اقتصادی و نیروی انسانی را بسیار مثبت دیدم.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان های پیشرفته است که انرژی خوبی از نظر انسانی و تولیدی دارد،افزود: ظرفیت های استان و کشور شما و روابطی که بین دو ملت ایران و ارمنستان وجود دارد،ما را به توسعه و گسترش مراودات تشویق می کند.

تومانیان با بیان اینکه ارمنستان پنجمین سالی است که عضو ارواسیا شده است،گفت: عضویت در اوراسیا فرصت بسیار خوبی برای صادرات کالا از ارمنستان به روسیه فراهم کرده است که ایران نیز می تواند از این ظرفیت بهره مند شود.

سفیر ارمنستان در تهران با تاکید بر اینکه ما می توانیم بطور مشترک از این امکانات استفاده کنیم،افزود: البته این به معنی نبود مشکلات نیست و زیرساخت ها هم باید فراهم شود که ما می دانیم جاده های منتهی ارمنستان به سمت استان آذربایجان شرقی مطلوب نیست اما دولت ارمنستان پذیرفته است که این جاده ها را که منابع مالی زیادی هم می خواهد مرمت کند.

وی با اشاره به دیدارشش با کارآفرینان و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری انان در ارمنستان گفت: نقطه نظرات فعالان اقتصادی را شنیدم و برای رفع مشکل انها در ارمنستان تلاش می کنم.

تومانیان با اشاره به روابط دیرینه بین دو ملت ایران و ارامنه اظهار کرد: ارامنه و ایرانیان از ملت های کهن منطقه هستند که این امر ما را ملزم به گسترش روابط فرهنگی می کند.

سفیر ارمنستان در ایران با بیان اینکه امکانات نامحدودی برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان ایجاد شده است،گفت: در زمینه علمی نیز می توانیم از ظرفیت های دو کشور استفاده کنیم که بعضی اوقات چشم مان  به اروپا خیره می شود در حالی که ایران از نظز علمی و فناوری صاحب دان و تکنولوژی است.

آذربایجان شرقی در شمال غرب خود با جمهوری ارمنستان مرز مشترک  دارد.