به نقل از سایت: www.irna.ir

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که شامگاه دوشنبه وارد ایروان شده، در دیداری دوجانبه با آرمن سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو ملت، تلاش روزافزون برای تحکیم و تعمیق روزافزون روابط و مناسبات تهران- ایروان را در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد تأکید قرار دادند.

دکتر روحانی در جریان سفر به ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا، در دیدار رئیس جمهوری ارمنستان با بیان اینکه تهران و ایروان همواره از روابط دوستانه و صمیمی برخوردار بوده و سطح مناسبات دو کشور در مسیر رشد و توسعه قرار دارد، اظهار کرد: توسعه و تحکیم بیشتر روابط با همه کشورهای همسایه از جمله ارمنستان از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی، اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت را فرصت مناسبی برای برقراری روابط همه جانبه  پایدار بین دو کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان از ظرفیت ها و پتانسیل های گسترده ای در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی ترانزیت و حمل و نقل، گردشگری و صنعتی برخوردار هستند که می توان از این ظرفیت ها در راستای منافع دو ملت بهره برداری کرد.

رئیس جمهوری، استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی دو کشور و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را مورد تأکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود را در عرصه های مختلف خدمات فنی مهندسی، سد سازی و انرژی در اختیار طرف ارمنی قرار دهد.

روحانی همچنین همکاری در قالب اتحادیه اقتصادی اورآسیا را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: حضور ایران در مناسبات اقتصادی منطقه اتحادیه اروآسیا می تواند فرصت مناسبی برای تقویت مناسبات اقتصادی دو جانبه و همچنین همکاری و فعالیت اقتصادی در سطح منطقه‌ باشد.

رئیس جمهوری بر ارتباط هر چه بیشتر مناطق آزاد دو کشور از جمله ارس و مغری و همچنین توجه به حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از ظرفیت های دو کشور در زمینه گردشکری تأکید کرد.

آرمن سرکیسیان رییس‌جمهوری ارمنستان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه کشورش به توسعه بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی اهمیت ویژه ای قائل است، گفت: ارمنستان به دنبال توسعه روز افزون روابط با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف بویژه در زمینه های اقتصادی، صنعتی، انرژی و محیط زیست است.

رئیس جمهوری ارمنستان افزود: فعالیت منطقه اورآسیا می تواند بزرگتر از شرایط کنونی باشد و در این راستا، آماده توسعه همه جانبه روابط با تهران بوده و از فعالتر شدن مناطق آزاد کاملاً استقبال می کنیم.

رییس جمهوری عصر دوشنبه به دعوت رسمی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و برای حضور در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا، در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی، شامگاه دوشنبه ۸ مهر وارد ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان شد.