روز یکشنبه،در اولین روز تابستان 98، کلیسای وانک بار دیگر شاهد رویدادی تاریخی در دوران حیات چهار صد ساله خود بود.

با عنایت به اراده و تصمیم مجمع نمایندگان و شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران در ادوار مختلف بویژه در چند سال اخیر، پس از تقریبا یک و نیم سال تلاش و سخت کوشی های مداوم برای تاسیس و احداث موزه مردم شناسی ارمنیان جلفای اصفهان، سر انجام در تاریخ فوق مراسم افتتاح رسمی این موزه با حضور مقامات بلند پایه استانی و شهری صورت گرفت.

در این مراسم اسقف سیپان کاشجیان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، روسا و اعضای مجمع نمایندگان و شورای خلیفه گری، هیئت مذهبی و هیئت های تابعه خلیفه گری ارامنه اصفهان پذیرای حضور دکتر رضایی استاندار اصفهان، دکتر معین رئیس شورای شهر اصفهان، دکتر اله یاری مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، حجت الاسلام و المسلمین انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دکتر عیدی معاون فرهنگی شهردار کل، مهندس رضایی مدیر شهرداری منطقه 5 اصفهان، رئیس و اعضای انجمن موزه داران اصفهان، ریاست موزه های استان و همراهان گرامی، همچنین عدهء کثیری از دست اندرکاران، اهدا کنندگان اشیای موزه ای و دیگر میهمانان بودند.

در ابتدای مراسم افتتاحیه مجریان برنامه با خوش آمدگویی خدمت حضار، پیام شورای خلیفه گری را در مورد این رویداد مهم و گزارشی مختصر از روند اجرایی تأسیس موزه را قرائت نمودند.

در طی برنامه مدعوین مستمع پیام های تبریک از جانب آقای روبرت بگلریان نماینده سابق ارامنه اصفهان و جنوب ایران درمجلس شورای اسلامی و استاندار محترم دکتر رضایی بودند.

جناب بگلریان گشایش این موزه راگامی دیگر در عرصه فرهنگ استان اصفهان دانست و افزود: جلفایی های اصفهان موفق شدند یک کار فرهنگی دیگر را در این خطه به سرانجام برسانند. ایشان در ادامه فرمودند: زندگی ارامنه اصفهان در دوره‌های تاریخی با فراز و نشیب‌ها، آداب و رسوم‌ها و ابزار و ادوات خاصی همراه بوده است که اکنون از آنها بهعنوان میراث فرهنگی حفاظت می‌شود و با گشایش موزه مردمشناسی ارامنه اصفهان در معرض دید عموم اعم از گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه ارامنه اصفهان از برکات کلیسای وانک و محله تاریخی جلفا بهره‌همند هستند، تصریح کرد: در شرایط کنونی دنیا، تأسیس موزه مردم شناسی ارامنه اصفهان، همدلی، همزبانی، اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز ارامنه این خطه با سایر هموطنان خود را برای جهانیان به تصویر می‌کشد.

دکتر رضایی استاندار محترم اصفهان در فرمایشاتشان با اظهار اینکه هموطنان ارمنی مسیحی در این استان طی قرون گذشته در کنار هموطنان مسلمان خود زندگی مسالمت آمیزی داشته‌اند و در پیشرفت و توسعه کشور و استان نقش آفرینی کرده‌اند ، تأکید نمودند که مشارکت آنها در عرصه‌های مختلف جامعه ما، شکوه همنوایی، انسجام و وحدت ملی را در این استان متجلی کرده است. ایشان با اشاره به نقش و مشارکت ارامنه در پیشرفت علمی کشور به حضور برخی از ارامنه به عنوان استاد در دانشگاه‌های کشور اشاره کردند و افزودند: دکتر گاسپارین نمونه‌ای از این دانشمندان ارمنی است که به عنوان استاد ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منشأ خدمات بزرگی برای تربیت دانشجویان این رشته بود که همواره از وی به نیکی یاد می‌شود.استاندار اصفهان در ادامه با ذکر اینکه ارامنه در شهر تاریخی اصفهان در کنار هموطنان مسلمان خود با نشاط و سرور زندگی کرده‌اند که نمود جامعه¬ای مترقی است، و با اشاره به تأسیس و گشایش موزه مردم شناسی ارامنه اصفهان در این کلیسا اضافه کردند: تأسیس چنین موزه‌ای نشان از قدرت تاریخی محله ارمنی نشین جلفای اصفهان دارد و تأثیر بسزایی در معرفی بیش از پیش فرهنگ ارامنه این شهر و زندگی مسالمت آمیز آنها با هموطنان مسلمان خود به بازدیدکنندگان کلیسای وانک خواهد داشت.

در طی برنامه هنری با تک خوانی استاد هامیک آلکساندریانرهبر گروه کر "داتِو" و  اجرای سرود توسط گروه کُر "کومیتاس" به رهبری دکتر آربی بابومیان گوشه ای از فرهنگ و هنر موسیقایی جامعه ارمنیان جلفا ارائه گردید و در اتفاقی نادر تار ارزشمند یحیی تارساز (هوانس آبگاریان) از موزه ی "خاچاطور کساراتسی" کلیسای وانک خارج و توسط استاد جیحون نواخته شد. پایان بخش برنامه هنرینمایش آیین های سنتی عروسی اصیل جلفایی بود که با تحسین حضار همراه شد.

در ادامه، آیین افتتاح موزه بدست اسقف کاشجیان و استاندار محترم صورت گرفت و ایشان با همراهانشان از موزه بازدید نمودند و طی آن در مورد غرفه های موزه توسط مسئولین موزه توضیحاتی ارائه شد.

در اختتامیه مراسم پیام اسقف کاشچیان قرائت شد ، همچنین از سوی رئیس انجمن موزه داران استان اصفهان لوح یادبودی به شورای خلیفه گری اهدا گردید.