به نقل از سایت: www.alikonline.ir

وزیر خارجه ارمنستان در سخنانی ضمن تاکید بر اهمیت روابط سیاسی و اقتصادی با ایران افزود، این روابط شرایط را برای ورود اتحادیه اقتصادی اوراسیا به غرب آسیا مهیا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه جمهوری ارمنستان روز گذشته بر اهمیت روابط سیاسی-اقتصادی کشورش با ایران و تاثیر آن بر کشورهای منطقه اوراسیا تاکید کرد.

 به نوشته «آرمن پرس»، زهراب مناتساکانیان وزیر خارجه ارمنستان در جلسه استماع مجلس این کشور در خصوص روابط بین ایروان و تهران گفت: «روابط اقتصادی ارمنستان با ایران شرایط را برای ورود "اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU)" به خاورمیانه و در نتیجه توافق موقت به منظور ایجاد منطقه تجارت آزاد بین کشورهای عضو  این اتحادیه و ایران مهیا کرد».

بر اساس این گزارش، توافقی سه ساله با کاسته شدن از مقررات گمرکی یا لغو عوارض واردات گمرکی در زمینه طیف وسیعی از محصولات امضاء شده است.

ارمنستان از همسایگان شمالی ایران، بارها بر اهمیت روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی با ایران تاکید کرده و نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور چندی قبل در راس هیاتی بلند پایه به تهران سفر کرد و در زمینه توسعه روابط در حوزه های مختلف به ویژه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور با مقام‌های ارشد ایران به رایزنی پرداخت.

نخست‌وزیر ارمنستان اخیرا در نشست مجمع پارلمانی شورای اروپا در استراسبورگ فرانسه نیز بر تحکیم  روابط ایروان با تهران اشاره کرد.

به نوشته این منبع خبری، وزیر خارجه ارمنستان در ادامه گفت که اجرای توافقنامه‌های مربوطه با ایران و چین  و برخی دیگر می‌تواند گامی بیشتر در ادغام اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اقتصاد جهانی باشد.  توافق ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط تمام اعضای اتحادیه تصویب شده و ایران نیز این توافقنامه را در 10 ژوئن 2019 (دوشنبه 20 خرداد) تصویب کرد.

اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را جمهوری ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه شکل می‌دهند.