به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

جشنواره ارامنه زبان آموز فارسی روز شنبه 27/05/1397 با حضور گسترده دانش آموزان و دانشجویان ارمنی فارسی آموز مدارس و دانشگاههای ارمنستان، برخی از مقام های مسئول در وزارت علوم و دیاسپورای ارمنستان، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، رئیس کرسی ایران شناسی دانشگاه دولتی ایروان و حضور سفیر محترم کشورمان و جمعی از کارکنان سفارت و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی ایران در ایروان در سالن امام خمینی(ره) نمایندگی برگزار گردید.

این مراسم با پخش سرود ملی دو کشور آغاز شد و آقای ژرژ ابراهیمی رئیس موسسه زبان آموزی کاسکاد هدف از برگزاری این مراسم را تاکید بر آموزش زبان فارسی و برداشت ها و نظرات دانش آموزان و دانشجویان ارمنی که به تازگی از سفر به ایران بازگشته اند دانست و افزود  به کمک سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان و شخص جناب آقای سجادی تعداد 25 تن از این زبان آموزان یک هفته از شهرهای زنجان، تبریز و جلفا بازدید نموده و از مناطق تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرها بازدید نمودند.

در ادامه این دیدار آقای دکتر وارتان وسکانیان رئیس مرکز ایران شناسی دانشگاه دولتی ایروان، ایرانیان و ارامنه را دارای فرهنگ و تمدن غنی دانست که در ابتدا در یک سرزمین به زبان فارسی تکلم می کردند به گفته وی به مرور زمان و استقلال یافتن ارمنستان از امپراطوری ایران به تدریخ مردم این کشور زبان ارمنی را برگزیده و به آن تکلم می کردند لیکن تاثیرات زبان فارسی بر زبان ارمنی به گونه ای بوده که در حال حاضر تعدادی زیادی از کلمات و عبارت فارسی را می توان در این زبان مشاهده نمود

آقای دکتر وسکانیان بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان ارمنی را توصیه نمود زبان فارسی را نه در حد محاوره بلکه بطور مسلط یاد بگیرند چرا که دو ملت ایران و ارمنستان بسیار به هم وابسته و پیوسته بوده و اهمیت یادگیری این زبان به گونه ای بوده که مقام های ارمنی تنها اجازه تدریس زبان فارسی را در مدارس این کشور داده اند و نه هیچ زبان دیگری .

جناب آقای ژرژ آبراهیمیان نماینده محترم ارامنه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم کشور ایران را سرزمینی دانست که تمام اقوام و طوایف در آن به آرامی زندگی نموده و هیچ قومی متعرض دیگران نمی شود. به گفته وی ارامنه قومی بوده اند که ایرانیان با آغوش باز آنان را به گرمی در درون خود جای داده اند و مردم ارمنی نیز خود را از دیگر مردم ایران جدا ندانسته و در مسیر درست توسعه و پیشرفت درکنار دیگر هموطنان خود نقش ایفا نموده اند.

در ادامه جناب آقای سجادی سفیر محترم کشورمان با اعلام اینکه جمع زیادی از مردم ارمنستان خواهان یادگیری زبان فارسی می باشند و به همین دلیل سفارت با امکانات محدودی که در اختیار داشته سعی در تشکیل کلاس های درس، تامین منابع آموزشی و برگزاری تورهای مسافرت به ایران نموده تا دانش آموزان و دانشجویان ارمنی از نزدیک با ایران آشنا گردند.

سفیر محترم کشورمان یادگیری زبان فارسی را مستلزم دانستن آداب، رسوم و فرهنگ ایرانی دانست و ابراز امیدواری نمود فارسی آموزان ارمنی در آینده نزدیک بعنوان سفرای فرهنگی نقش مهمی در توسعه روابط بین ایران و ارمنستان در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایفا نمایند.

در بخش دوم این مراسم فارسی آموزان ارمنی با خواندن اشعار فارسی، سرودهای شاعران پارسی گوی و همچنین خاطرات خود از سفر به ایران محیط شادی را ایجاد نمودند.

در پایان این مراسم نیز آقای ابراهیمی مدیر موسسه زبان آموزی کاسکاد با اعلام اینکه از حدود 4 سال گذشته سفارت کشورمان در ایروان تلاش نموده به طرق مختلف از فارسی آموزان حمایت و پشتیبانی نموده و از تلاش های جناب آقای سجادی تقدیر و تشکر نمودند.