به نقل از سایت: www.tasnimnews.com

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش سال 2018 موسسه رویترز وابسته به دانشگاه آکسفورد در مورد رسانه‌های دیجیتال، ترکیه در صدر لیست کشورهای قربانی اخبار دروغ قرار گرفت.

بر اساس گزارش این موسسه که در بین 37 کشور جهان انجام گرفته است، کشور ترکیه با 49 درصد اخبار دروغ و گمراه‌کننده در صدر بزرگ‌ترین قربانی اخبار دروغ قرار گرفت. کشورهای یونان و مالزی با 44 درصد در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

بر این اساس 60 درصد مردم ترکیه در مورد درستی اخباری که در اینترنت منتشر می‌شود دچار شک و شبهه هستند.

همچنین بر اساس نتایج نظرسنجی‌هایی که از مردم دنیا در مورد ساختگی بودن اخبار کشورشان سؤال شده است، ترکیه در صدر کشورهایی قرار گرفت که مردمش بر ساختگی بودن اخبارش معتقدند. به طوری که 50 درصد مردم ترکیه معتقدند که اخبار کشورشان بی‌اساس و ساختگی است.

از هر 10 نفر از مردم ترکیه، 7 نفر معتقدند که نیاز است که دولت ترکیه اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار اخبار دروغ انجام دهد.

میانگین درصد اعتماد مردم دنیا به خبرهای شبکه‌های اجتماعی 23 درصد است، اما این رقم در ترکیه 33 درصد است. یعنی از هر 3 نفر از مردم ترکیه، یک نفر به اخبار شبکه‌های اجتماعی اعتماد دارد.

در حالی که 54 درصد از مردم دنیا در سال گذشته فیس‌بوک را به عنوان منبع خبری استفاده می‌کردند، این میزان در سال جاری به 51 درصد کاهش یافته است.

همچنین استفاده از واتس آپ به عنوان منبع خبری از 25 درصد در سال گذشته به 30 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

ترکیه پس از کشورهای مالزی، برزیل و اسپانیا چهارمین کشور در جهان است که مردمش واتس آپ را به عنوان منبع خبری استفاده می‌کنند.

در حالیکه میزان استفاده واتس آپ به عنوان منبع خبری در میان مردم ترکیه در سال جاری 33 درصد است، این میزان در سال 2017 در حدود 25 درصد و در سال 2016 به میزان 17 درصد بود.