به نقل از سایت: www.esfahanemrooz.ir

اصفهان امروز: شاید بسیاری از اصفهانی‌ها نمی‌دانند که نام کلیسای وانک، واقعاً «وانک» نیست. حقیقت این است که مجموعه «آمناپرگیچ» حدود 400 سال پیش در زمان شاه عباس و پس از کوچ بزرگ ارامنه از منطقه جلفای آذربایجان به اصفهان ساخته شده. مجموعه آمنا پرگیچ، شامل قسمت‌های مختلفی است که چاپخانه، کتابخانه، موزه و اماکن اداری را در خود جای می‌دهد. یکی از عناصر این مجموعه نیز، کلیسای «هوسپ آرماتاتسی» است که 50 سال پس از شکل‌گیری دِیر آمناپرگیچ ساخته شده و به محلی برای عبادت ارامنه مقیم اصفهان تبدیل شده است. این کلیسا از روی کلیسای سنت استپانوس جلفای آذربایجان کپی‌برداری شده و به این خاطر «وانک» نام گرفته که این لغت در زبان ارمنی به معنای صومعه و دیر است. کلیسای تاریخی «هوسپ آرماتاتسی» روز 29 مهرماه امسال سیصد و پنجاهمین سال ساخت خود را جشن خواهد گرفت.

درباره وانک بیشتر بدانیم

کلیسای هوسپ آرماتاتسی و دیر آمناپرگیچ که معنای لغوی آن «ناجی همگان» است، در جنوب اصفهان و در محله جلفا یعنی در میدان بزرگ این محله واقع شده. این کلیسا را می‌توان، از لحاظ طلاکاری‌های انجام شده در سقف و همچنین سطح داخل گنبد و نقاشی‌های تاریخی زیبا، جزو زیباترین کلیساهای جلفای اصفهان نام برد که درون آن و دیوارهای اطراف، از تزئینات نقاشی رنگ و روغن و آب طلا به سبک ایرانی و تصاویری از زندگی حضرت مسیح(ع) مزین شده که متاثر از نقاشی ایتالیایی است. این بنا دو در ورودی دارد که در اصلی، در چوبی بزرگی است که مردم از آن رفت‌وآمد می‌کنند. سر در این ورودی منظره‌ای از داخل دیر با کاشی لاجوردی و خاکستری مزین شده بالای تصویر به خط ارمنی این چنین نوشته شده «دیر ناجی همگان محلی برای راهبان.» در سمت راست این بنا (برج ناقوس) کتیبه‌ای بزرگ به رنگ آبی مشخص شده و دور آن را سنگ‌های صلیبی احاطه کرده‌اند. این سنگ‌های صلیبی به زبان ارمنی «خاچ کارم» نام دارند یعنی همان سنگ صلیبی؛ این سنگ‌ها از کلیساهای ویران شده جلفا به این مکان آورده شده و در این دیوار نصب شده‌اند. در قسمت سمت چپ برج ناقوس بنای یاد بودی چشم بیننده را به طرف خود جلب می‌کند. این بنای یاد بود، یادبودی از قتل‌عام ارامنه ‌است که در سال 1915 به دست ترکان عثمانی صورت گرفته. ارامنه اصفهان سال آینده نیز یکصدمین سال قتل عام ارامنه به دست ترکیه عثمانی را گرامی‌ خواهند داشت.

 هوسپ آرماتاتسی 29 مهر 350 ساله می‌شود

شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای برگزاری جشن سیصد و پنجاهمین سال ساخت کلیسای هوسپ آرماتاتسی یا همان وانک خودمان انجام داده‌اند. قرار است در این روز همایشی با عنوان «کلیسای وانک، نماد تعامل و همزیستی ادیان آسمانی» برگزار شود که سخنرانان و میهمانان ویژه‌ای نیز خواهد داشت. در این همایش که با حضور جاثلیق آرام اول، پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سیلیسی لبنان برگزار خواهد شد، موضوعات مختلفی نظیر دیوارنگارهای کلیسای وانک، معماری کلیسای وانک، هنر نگارش کتب خطی در جلفای نو، نقش ارامنه جلفای نو اصفهان در شکل‌گیری تمدن این شهر، نقش کلیسای وانک به عنوان یک مرکز معنوی، وضعیت اجتماعی و سیستم اداری ارامنه جلفای نو در قرن هفدهم، جلفای نو و تجارت بین‌الملل در قرن هفدهم، فرصت‌ها و امکانات بالقوه ارامنه اصفهان در بهبود روابط ایران و ارمنستان، نقش اصفهان به عنوان خواهرخوانده شهر ایروان در روابط ایران و ارمنستان و وضعیت کنونی ابنیه تاریخی مانند مجسمه‌ها و صلیب‌ سنگ‌های جلفای قدیم و جلفای نو در این همایش به صورت مقاله و پوستر ارائه خواهد شد و کارشناسان و پژوهشگران زیادی از کشورهای امریکا، ارمنستان، ایتالیا و لبنان در آن حضور خواهند داشت.

فرصتی بی‌نظیر برای تعامل ادیان

اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب کشور در نشست خبری گرامیداشت سیصد و پنجاهمین سال تاسیس کلیسای وانک گفت: همایش گرامیداشت تاسیس کلیسای وانک فرصت بسیار خوبی است تا به همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در کنار یکدیگر پرداخته شود. اسقف باب‌کن چاریان با بیان اینکه یکی از بزرگترین افتخارات جامعه ایرانی این است که اقلیت‌های مذهبی در کنار مسلمانان به طور آزادانه و گسترده فعالیت می‌کنند، افزود: لازم است از همه مسئولان کشور و به ویژه رهبر معظم انقلاب برای همکاری بی‌نظیر با ارامنه در راستای حفظ آثار تاریخی و انجام مناسک مذهبی خود تشکر کنم. وی با اشاره به اینکه مدل جمهوری اسلامی ایران برای همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در کنار یکدیگر، بهترین الگوی جهان است، اظهار داشت: کشورهای دیگر باید از این الگو درس بگیرند؛ جالب است اشاره کنم در کشور آذربایجان که وطن نیاکان ارامنه اصفهان بوده، اکنون بسیاری از آثار جلفای قدیم تخریب شده و چیزی از آن باقی نمانده اما در اصفهان، هر روز شرایط برای حفظ این آثار تاریخی بهتر و مطلوب‌تر می‌شود. اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب کشور با اشاره به اینکه ارامنه در تاریخ 400 ساله حضور خود در اصفهان به صورت آزادانه به فعالیت‌های مذهبی خود ادامه داده‌اند، ادامه داد: نشانه این فعالیت آزادانه، وجود اماکن مذهبی زیادی است که هم‌اکنون نیز فعالانه به انجام وظایف خود می‌پردازند.

 تلاش برای افزایش مناسبات ایران و ارمنستان

رییس شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب کشور نیز با اشاره به فرصت‌های تاریخی برای افزایش ارتباط دو کشور ایران و ارمنستان، گفت: ارامنه اصفهان می‌توانند نقش تاثیرگذار و بسیار مطلوبی در افزایش مناسبات و ارتباطات بین دو کشور ایفا کنند. نوئل میناسیان با بیان اینکه فعالیت‌های علمی و اجتماعی ارامنه اصفهان منحصر به برگزاری همایش سیصد و پنجاهمین سال تاسیس کلیسای وانک نمی‌شود، افزود: ارامنه در اصفهان فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای دارند که به عنوان مثال می‌توان به حضور گسترده انجمن‌های زنان ارامنه در حاشیه اجلاس و جشنواره جهانی میراث ناملموس اصفهان اشاره کرد.

 

به نقل از سایت: www.isfahan.isna.ir

ایسنا: پیشوای مذهبی حوزه ارامنه اصفهان و جنوب کشور گفت: ایران بهترین نونه از تعامل میان ادیان مذهبی را در همه تاریخ و اعصار خود به نمایش گذاشته است و این موضوع باید به عنوان یک الگوی ارزشی مورد توجه همه کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه قرار گیرد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اسقف بابکن چاریان شامگاه امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری سالروز سیصد و پنجاهمین سالگرد ساخت بنای کلیسای وانک (هوسپ آرماتاتسی) با محوریت موضوع نقش فرهنگی و اجتماعی کلیسای وانک و تعامل بین ادیان توحیدی جهان، اظهار کرد : تعامل موجود میان ادیان توحیدی در جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب و سازنده بوده و این مساله مهم همواره مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی کلیسای (هوسپ آرماتاتسی) اصفهان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کلیسای وانک یکی از مهمترین نمادهای ارامنه ارتدکس محسوب می شود، افزود : وجود چنین بنای باشکوهی با محوریت حضور مسیحیان برای بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی که برای نخستین بار از این بنای تاریخی بازدید می کنند مایه تعجب و مباهات است و مجموعه کلیسای وانک نیز در تمام سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش جدی خود را به کار گرفته تا هماهنگی منحصر به فرد موجود میان بردران مسلمان و اقلیت مسیحی کشور را به خوبی در جوامع بین المللی انعکاس دهد.

ایران بهترین نمونه تعامل میان ادیان مذهبی

پیشوای مذهبی حوزه ارامنه اصفهان و جنوب کشور با اشاره به حضور ارزشی اقلیت مذهبی ارامنه در کشور گفت : جمهوری اسلامی ایران مکان امنی است که پیروان همه ادیان الهی در آن امکان زندگی توام با آسایش، صلح و آرامش را دارند و به همین دلیل لازم است تا از همه مسئولان ارشد نظام و و مسئولان عالی رتبه استانی و کشوری برای فراهم سازی امنیت در کشور و تلاش برای حفظ و نگه داری آثار و ابنیه اقلیت های قومی و مذهبی از جمله ارامنه ایران سپاسگذاری شود.

چاریان با اعتقاد به اینکه تعامل مذاهب توحیدی در ایران باید به عنوان الگو برای همه جوامع بشری مورد استفاده قرار بگیرد، ادامه داد: ایران بهترین نمونه از تعامل میان ادیان مذهبی را در همه تاریخ و اعصار خود به نمایش گذاشته است و این موضوع باید به عنوان یک الگوی ارزشی مورد توجه همه کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه قرار گیرد، به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران  سالیانه  مبالغ بسیار زیادی را برای نگه داری و ارزش گذاری به ابنبه و اماکن تاریخی، مذهبی و ارزشی اقلیت های قومی و مذهبی خود هزینه می کند این در حالی است که در جمهوری آذربایجان که در آن سوی رودخانه ارس واقع شده اماکن باستانی و سنگ صلیب های جلفای این منطقه با بی توجهی و بی تدبیری در حال تخریب و ویرانی است.

وی با مد نظر قرار دادن مراسم سیصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کلیسای (هوسپ آرماتاتسی) اصفهان افزود:  برپایی این مراسم فرصت مناسب و مغتنمی را برای اعضای جامعه ارامنه و همه ایرانیان عدالت خواه سراسر کشور فراهم می کند تا تعاملات مذهبی خود را با یکدیگر بیشتر کنند به همین منظور نیز برنامه های خاص و ویژه ای برای این مراسم ترتیب داده شده که از این جمله می توان به حضور عالیجناب جاثلین آرام اول پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سیلیسی لبنان اشاره کرد.

400 سال حضور فعال و ثمر بخش ارامنه در ایران

پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران به دیگر جنبه های مثبت برگزاری سالگرد تاسیس کلیسای وانک در اصفهان اشاره و تصریح کرد : جمهوری ایران و ارمنستان از دیر باز مناسبات سودبخشی را با یکدیگر داشته اند و حضور وزیر امور خارجه، سفرا و سفیر ارمنستان و اندیشمندان به نام ایرانی و خارجی در مراسم سیصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کلیسای وانک می تواند زمینه گسترش هر چه بیشتر مناسبات میان دو کشور را در زمینه های مختلف فراهم کند.

چاریان خاطر نشان کرد : ارامنه اصفهان در طی 400 سال حضور فعال و ثمر بخش خود در ایران و در اصفهان علاوه بر اینکه در همه صحنه های مختلف اجتماعی و سیاسی ایران فعالیت داشتند و برای اعتلا، سرافرازی و استقلال نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده اند ، در عرصه های فرهنگی و مذهبی خود نیز حضور چشمگیر و حائز اهمیتی داشته اند و وجود اماکن و ابنیه تاریخی و فرهنگی پر شمار مربوط به ارامنه در منطقه جلفای اصفهان گویای همین حقیقت زنده است.

وی افزود : برخلاف آنچه جامعه جهانی تصور می کند فعالیت اقلیت های قومی و مذهبی از جمله ارامنه در ایران به صورت آزادانه و بر پایه روابط متکی بر تعامل صورت می گیرد و به همین دلیل نیز مجموعه ارامنه اصفهان در نظر دارد در مراسم سیصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کلیسای وانک به طور ویژه به موضوع تعامل ادیان توحیدی بپردازد تا از این طریق به رفع مشکلات پیش روی پیروان مذاهب توحیدی کمک کند.

داعش تشکل دینی منتسب به اسلام نیست

پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران با اشاره به هجوم بی رحمانه داعش با کشورهای منطقه گفت : داعش یک گروه تروریستی صرف است و به هیچ عنوان یک تشکل مذهبی و دینی منتسب به اسلام نیست . فعالیت این گروه مغایر با فعالیت ها، آرمان ها و عقاید همه ادیان و مذاهب توحیدی در همه جای جهان است و به همین دلیل نیز اقلیت ارامنه ایران اقدامات وحشی گرایانه گروه تروریستی تکفیری داعش را به شدت محکوم می کنند.

چاریان ادامه داد : خاطره نسل کشی دولت ترکیه عثمانی در سال 1915 هرگز از یاد و خاطره ارامنه جهان و ایران پاک نخواهد شد. گروه تروریستی داعش در هفته های گذشته نه تنها با قساوت تمام دست به تخریب کلیسای یادبود بازماندگان به جا مانده از نسل کشی دولت ترکیه عثمانی را در شهر دیر الزور سوریه زد بلکه بسیاری از ابنیه و اماکن تاریخی و سنتی مذاهب و ادیان دیگر را نیز در طول ماه های گذشته مورد هجمه قرار داده است و خون بسیاری از بیگناهان، مظلومان و غیر نظامیان ساکن مناطق مختلف سوریه و عراق را بر زمین ریخته است.

وی در خصوص چالش های پیش روی ارامنه ساکن اصفهان افزود : ارامنه اصفهان و جنوب کشور از بقیه مردم  ایران جدا نیستند همان گونه که مردم نقاط مختلف کشور با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند جامعه ارامنه نیز با مشکل تامین معیشت مواجه است همچنین تاثیر پذیری جوانان و نوجوانان از تبلیغات و هجمه های فرهنگی جهان مشکل دیگری است که پیش روی جامعه ارامنه ایران قرار دارد و باید با برنامه ریزی صحیح و اصولی هر چه زودتر برای این موضوع چاره ای اندیشیده شود.

مهاجرت از مشکلات جامعه ارامنه ایران

پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران با مد نظر قرار دادن مساله مهاجرت این موضوع را مشکل دیگر جامعه ارامنه ایران برشمرد و اظهار کرد: مهاجرت یک موضوع و چالش بین المللی در همه نقاط جهان است و خلیفه گری ارامنه ایران در نظر دارد با انجام حمایت های همه جانبه و گسترده از آحاد مختلف جامعه ارامنه اصفهان و جنوب کشور از گسترش این پدیده شوم جلوگیری کند.

چاریان به سالگرد یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنه توسط دولت عثمانی ترکیه اشاره و خاطر نشان کرد : سال آینده یکصدمین سالگرد فاجعه نسل کشی ارامنه به دست دولت عثمانی ترکیه است و یکی از چالش ها و مسائلی که از همین امروز مورد توجه هیئت های اجرایی و هیئت های تابعه آنها قرار دارد حضور پر شور و موثر همه کشورهای همسایه از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران در برگزاری هر چه بهتر این رویداد تاریخی و فاجعه انسانی است.

نقش ارامنه در معرفی میراث معنوی ناملموس

هم چنین در ادامه رییس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران با اشاره به فعالیت های مختلف این شورا اظهار کرد: فعالیت های شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب کشور تنها به برگزاری مناسبت های ویژه و یا پاسداشت اماکن مذهبی و دینی محدود نمی شود به طوری که می توان گفت اگر چه این شورا با شرکت فعال در همایش ها و جشنواره های مختلف نقش به سزایی در معرفی و ارائه میراث معنوی ناملموس ارامنه به ایرانیان و جهانیان داشته اما در زمینه فعالیت های فرهنگی و ورزشی و آموزشی نیز تاکنون گام های بزرگ و موفقی برداشته است.

نوئل میناسیان افزود: آخرین نمونه حضور چشمگیر ارامنه در کنار مسلمانان برای ارائه دستاورها و توانمندی های خود در اجلاس بین المللی و جشنواره میراث ناملموس اصفهان بود که اعضای انجمن زنان ارامنه اصفهان و جنوب کشور میراث معنوی خود را در محل کلیسای وانک برای عموم بازدیدکنندگان خارجی و داخلی به نمایش گذاشتند.

وی در خصوص فعالیت های مختلف ورزشی و فرهنگی این نهاد گفت: علاوه بر اینکه ورزشکاران ارامنه از طریق شورای خلیفه گری می توانند در همه عرصه های ملی و بین المللی حضور پویا و موثری داشته باشند، خانواده شهدای ارامنه اصفهان و جنوب کشور نیز در ماه های گذشته با برنامه ریزی این شورا تونسته اند در یادواره شهدای اقلیت های مذهبی در تهران شرکت کنند.

فعالیت 4 NJO ارمنی در اصفهان

رییس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران ادامه داد: مجلس داخلی ارامنه در منطقه اصفهان، جنوب کشور و شاهین شهر جزء مجمع نمایندگان ارامنه محسوب می شود که هر چهار سال یکبار از طریق رای مستقیم جامعه ارامنه دو هیئت اجرایی شورای خلیفه گری و هیئت مذهبی را انتخاب می کند و هر کدام از این دو هیئت اجرایی نیز هیئت های مجزای دیگری را تحت پوشش و نظارت خود قرار می دهند که در این میان شورای خلیفه گری اصفهان و جنوب کشور نظارت بر هیئت های مختلف آموزشی، املاک، کمک به مستمندان و دانشجویان بی بضاعت را بر عهده دارد.

میناسیان به هیئت های تحت پوشش هیئت مذهبی ارامنه اشاره و تصریح کرد: هیئت مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب کشور در حقیقت اداره کننده همه کلیساهای ارمنه است و بر روند تعلیم و تربیت آداب و سنن مسیحی جامعه ارامنه اصفهان و جنوب کشور نظارت می کند .

وی خاطر نشان کرد: دو هیئت شورای خلیفه گری و مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب کشور ملزم به رعایت اصول و قواعد تدوین شده مجمع نمایندگان هستند و حق تخطی از قوانین موضوعه خود را ندارند همچنین ارامنه اصفهان و جنوب کشور علاوه بر اینکه می توانند از خدمات 4 انجمن فرهنگی خیرین اصفهان، جامعه زنان خیرین ارامنه، فریدن و چهارمحال و بختیاری استفاده کنند، می توانند از شعب مختلف مجموعه بزرگ فرهنگی و ورزشی آرارات در اصفهان، شاهین شهر و سایر نقاط کشور استفاده کنند.

 

به نقل از سایت: www.farsnews.com

فارس: اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران از برگزاری مراسم بزرگداشت سیصد و پنجاهمین سالگرد تأسیس کلیسای وانک (هوسپ آرماتاتسی) با حضور نخست وزیر ارمنستان در 29 مهرماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیصد و پنجاهمین سالگرد تأسیس کلیسای وانک با حضور پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سیلیسی لبنان جاثلیق آرام اول، نخست وزیر کشور ارمنستان و هیئت همراه و جمعی از مسئولان استان اصفهان برگزار خواهد شد.

اسقف ارامنه اصفهان و جنوب ایران در نشست خبری سیصد و پنجاهمین سالگرد تأسیس کلیسای وانک اصفهان اظهار کرد: این مراسم یکی از مهم‌ترین رویدادهای جامعه ارامنه اصفهان محسوب می‌شود.

بابکن چاریان گفت: این رویداد فرصت مناسبی برای تقویت روابط حسنه بین دو کشور ایران و ارمنستان به شمار می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خبرنگاران در تمام عرصه‌ها وظیفه خطیری بر عهده دارند و اهمیت کار آنان بر همه آشکار است، افزود: خبرنگاران هستند که دسترسی آزاد با منابع خبری را ممکن می‌سازند و سبب آگاهی ما از وقایع تلخ و شیرین می‌شوند.

اسقف ارامنه اصفهان و جنوب ایران با اشاره به اهمیت کلیسای وانک در میان کلیساهای ارتدوکس اظهار کرد: بازدیدکنندگان زیادی از سراسر دنیا از این کلیسا بازدید می‌کنند و تعامل مثبت ادیان توحیدی در ایران را به نمایش می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: برای بسیاری از این بازدیدکنندگان وضعیت خوب نگهداری آثار تاریخی ارامنه و سازماندهی آن تعجب برانگیز است.

چاریان عنوان کرد: در ایران و اصفهان اقلیت‌های دینی در کنار هموطنان مسلمان در کنار هم با صلح و آسایش زندگی می‌کنند.

پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران از رهبر معظم انقلاب و مسئولان کشوری برای فراهم آوردن امکانات گسترده برای ارامنه تشکر کرد.

وی تصریح کرد: من همواره بر این موضوع که ایران نمونه موفقی از زندگی ادیان توحیدی در کنار هم بوده تأکید داشته‌ام.

چاریان بیان کرد: این شرایط در ایران برای ارامنه در ایران فراهم شده اما جمهوری آذربایجان برخی آثار قدیمی ما که در واقع مکان اصلی اسکان ارامنه بوده را تخریب کرده است.

وی با اشاره به تاریخ 400 ساله زندگی ارامنه در ایران گفت: ارامنه اصفهان به جز امور فرهنگی مختص به خود در تمام عرصه‌هایی که در راه اعتلا و استقلال جمهوری اسلامی است، فعالیت کرده‌اند.

اسقف اعظم ارامنه اصفهان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش ارامنه اصفهان برای خنثی کردن تبلیغات برخی از کشورها علیه ایران اشاره کرد و گفت: وجود و پویایی مراکز دینی و فرهنگی مربوط به ارامنه بهترین تبلیغ در این عرصه به شمار می‌آید.

وی خواستار فعالیت مستمر و حرکت‌های فرهنگی در این راستا شد.

چاریان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات ارامنه اظهار کرد: ارامنه همچون دیگر اقشار جامعه از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند. وی از دیگر مشکلات ارامنه را مسائل آموزشی و تعلیم و تربیت جامعه ارامنه عنوان کرد و گفت: این مشکلات از تأثیرات سوء ‌فرهنگ‌های بیگانه و تبلیغات وسیع ناشی می‌شود. پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، مهاجرت ارامنه را نیز یک دغدغه ملی و بین‌المللی دانست.

وی با اشاره به پیش رو بودن یکصدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه یکی از چالش‌های ارامنه را همراه کردن کشورهای جهان برای محکومیت این فاجعه عنوان کرد.

چاریان در پایان از مسئولان کشور خواست تا این حادثه و نسل‌کشی را محکوم کنند.

 

به نقل از سایت: www.mehrnews.com

خبرگزاری مهر: رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان از برگزاری مراسم بزرگداشت سیصد و پنجاهمین سال تاسیس کلیسای وانک با حضور مقامات مختلف استانی و مهمانان ویژه خارجی از جمله نخست وزیر ارمنستان در روز 29 مهرماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نوئل میناسیان در نشست خبری با خبرنگاران  اظهار داشت: مراسم بزرگداشت سیصد و پنجاهمین سالروز تاسیس کلیسای وانک فرصتی برای تاکید بر ارتباط عمیق و تعامل میان ادیان الهی و انعکاس واقعیت های موجود در جمهوری اسلامی ایران در قبال اقلیت های دینی است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری سیصد و پنجاهمین سالگرد کلیسای وانک مصادف با سفر نخست وزیر ارمنستان و هیئت همراه به ایران است، افزود: دیگر جنبه مهم برگزاری این مراسم ایجاد روابط  محکم تر میان دو کشور دوست و همسایه ایران و ارمنستان است که در حیطه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در دوره های مختلف روابط حسنه ای داشته اند.

رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان با اشاره به اینکه برنامه های مختلف این سالگرد از 26 مهرماه آغاز می شود، ابراز داشت: در روز 29 مهرماه به عنوان آخرین روز این مراسم، سخنرانان و اندیشمندان کشورهای مختلفی همچون ارمنستان، لبنان، آمریکا و غیره در همایشی با موضوع «نقش فرهنگی-اجتماعی کلیسای وانک» حضور پیدا می کنند و  محمد رئیسی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و گریگور آراکلیان سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران از مهمان ویژه این مراسم هستند.

وی اضافه کرد: استاندار و شهردار اصفهان، رامشت رئیس سابق دانشگاه اصفهان، روبرت بگلریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس از سخنران ویژه این مراسم هستند و مسئولان میراث فرهنگی و اداره ارشاد اصفهان و حجت الاسلام ارزانی رئیس دبیرخانه ادیان توحیدی، نمایندگان ارامنه در ادوار مختلف مجلس و دیگر مسئولان نیز در این مراسم حضور دارند.

میناسیان تاکید کرد: کلیسای وانک مرکز معنوی، جلفای نو و تجارت بین الملل در قرن هفدهم، فرصت ها و امکانات بالقوه ارامنه اصفهان در بهبود روابط ایران و ارمنستان، نقش اصفهان به عنوان خواهرخوانده شهر ایروان در روابط ایران و ارمنستان و تلاش های بین المللی جهت حفظ ابنیه تاریخی از جمله موضوعات سخنرانی های این همایش است.

به گزارش مهر، همایش مراسم تاسیس سیصد و پنجاهمین سالگرد تاسسیس کلیسای وانک در تاریخ 29 مهرماه در باشگاه فرهنگی-ورزشی «آرارات» ارامنه اصفهان برگزار می شود.

 

به نقل از سایت: www.ettelaat.com

اطلاعات: همزمان با مراسم سيصد و پنجاهمين سالگرد ساخت كليساي وانك (هوسپ آرماتاتسي)، همايشي نيز با موضوع نقش فرهنگي-اجتماعي اين كليسا در اصفهان برگزار مي‌شود.

پيشواي مذهبي حوزه ارامنه اصفهان و جنوب كشور در نشست خبري بابيان اين‌كه كليساي وانك يكي از مهمترين كليساهاي ارتدوكس است، افزود: براي بسياري از افراد كه براي نخستين‌بار از كليساي وانك ديدن مي‌كنند بسيار تعجب‌آور است كه در كشور اسلامي ايران چنين مكاني براي جامعه مسيحيان كشورمان وجود دارد.

اسقف بابكن چاريان، بزرگترين افتخارات جامعه ايراني را فعاليت‌هاي آزادانه و گسترده اقليت‌هاي ديني بويژه مسيحيان در كنار هموطنان مسلمان اعلام و تأكيد كرد: تمامي اديان الهي در جمهوري اسلامي ايران در صلح، آسايش و امنيت كامل فعاليت مي‌كنند.

وی تعامل موجود بين اديان توحيدي در جمهوري اسلامي ايران را يكي از بهترين نمونه‌ها در جهان دانست و گفت: بسياري از كشورها بويژه كشورهاي غربي بايد از آن بهره ببرند.

پيشواي مذهبي حوزه ارامنه اصفهان و جنوب كشور با اشاره به اين‌كه مسئولان جمهوري اسلامي ايران در حفظ ابنيه و مكان‌هاي تاريخي جامعه ارامنه كمك‌هاي شاياني مي‌كنند گفت: اين در حالي است كه تمامي آثار فرهنگي متعلق به نياكان ارامنه در كشوري همچون جمهوري آذربايجان و بخصوص جلفاي قديم كه ارامنه از آنجا كوچ داده شدند، نابود مي‌شود.

اسقف بابكن چاريان با بيان اين‌كه سال 2014 ميلادي با سيصد و پنجاهمين سالگرد تأسيس كليساي وانك مصادف شده است، سالگرد تأسيس اين كليسا را فرصتي بسيار مهم براي جامعه ارامنه، ايرانيان و تمامي مردم عدالتخواه دانست. او با اشاره به حضور چهارصد ساله جامعه ارامنه در كشور ايران گفت: وجود اماكن مذهبي و فرهنگي بسيار زياد در جلفاي اصفهان نشانگر حضور فعال و دائمي جامعه ارامنه در ايران است.

محكوميت گروه تروريستي داعش

اسقف بابكن چاريان در ادامه، فعاليت‌هاي گروه‌ تروريستي داعش را محكوم كرد و گفت: از نظر ما گروه تروريستي داعش يك گروه ديني و مذهبي نيست و نمي‌توان هيچ‌گونه برچسب ديني به آنها زد چرا كه فعاليت و افكار اين گروه، تروريستي است و عملكرد آنها با هيچيك از اديان الهي همخواني ندارد.

پيشواي مذهبي حوزه ارامنه اصفهان و جنوب كشور بابيان اين‌كه افراد اين گروه تروريستي حتي به انسان‌هاي بي‌گناه و غيرنظاميان رحم نمي‌كنند و آنان را با شنيع‌ترين اعمال مي‌كشند افزود: فعاليت‌هاي وحشي‌گرايانه گروه تروريستي داعش، تداعي‌گر نسل‌كشي ارامنه در سال 1915 توسط دولت عثماني است. اسقف بابكن چاريان با اشاره به اين‌كه گروه تروريستي داعش مكان‌هاي مذهبي را هم تخريب مي‌كند گفت: وحشي‌گري‌هاي اين گروه تروريستي به جايي رسيده است كه كليسايي كه در كشور سوريه به ياد شهدای واقعه‌ نسل‌كشي ارامنه ساخته شده بود، منهدم كردند. او با بيان اين‌كه جامعه ارامنه، واقعه نسل‌كشي را در پيشينه تاريخي خود دارند و به اين موارد حساس هستند، از مجامع بين‌المللي خواست چنين مواردي را محكوم كنند تا هيچگاه چنين رفتارهايي در دوره‌هاي مختلف تاريخي تكرار نشود.

همچنين رئيس شوراي خليفه‌گري ارامنه اصفهان و جنوب ايران نوئل ميناسيان با اشاره به تعامل خوب بين اديان الهي در جمهوري اسلامي ايران گفت: اين تعامل سبب شده است تا تبليغات سوء كشورهاي غربي عليه كشورمان خنثي شود.

نوئل ميناسيان افزود: مراسم سالگرد ساخت كليساي وانك فرصتي بسيار خوبي است تا يك‌بار ديگر بر تعامل خوب بين اديان الهي در كشور ايران تأكيد شود. او از اهداف برگزاري اين مراسم سالگرد و همايش را انعكاس واقعيت‌هاي موجود در جمهوري اسلامي در قبال اقليت‌هاي مذهبي و ديني وهمچنين وجود رابطه حسنه بين دو كشور جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان اعلام كرد و گفت: در مراسم برگزاري سيصد و پنجاهمين سالگرد ساخت كليساي وانك علاوه‌بر پيشواي مذهبي ارامنه حوزه سيليسي كشور لبنان، نخست‌وزير كشور جمهوري ارمنستان نيز حضور خواهد داشت.

مراسم بزرگداشت سيصد و پنجاهمين سالگرد كليساي وانك (هوسپ آرماتاتسي) و همچنين همايش نقش فرهنگي ـ اجتماعي كليساي وانك 29 مهر در باشگاه فرهنگي ـ ورزشي آرارات اصفهان برگزار خواهد شد.