به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

پنجشنبه، 20 شهریور، با آغاز سفرهای زیارتی به کلیساهای تاریخی داراشامب و استپانوس مقدس نکوداشت 770-امین سال حضور رسمی ارمنیان در آذربايجان نیز طی مراسمی مذهبی و دعاخوانی با حضور اسقف چیفتچیان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور زائرینی از شهرهای تبریز، راهوا و روستای گردآباد همراه بود، مسئولین دولتی شهر جلفا نیز حضور يافتند.

مراسم مذهبی و نیایش و دعا خوانی با همصدائی گروه همسرايان کمیتاس همراهی می شد.

اسقف چیفتچیان در موعظه ای که به همین مناسبت انجام داد، با ذکر گذشته تاریخی کلیسای استپانوس مقدس که براساس اسناد تاریخی کشف شده از کتابخانه همجوار کلیسا تنظیم شده بود، تاریخ تاسیس و سرگذشت این کلیسا را تا جنگ اول جهانی به صورت خلاصه به زبان راند.

وی همچنین با اشاره به دیواره های قلعه مانند بیرونی کلیسا که کلیه محوطه دبيرخانه را نیز درون خود جای داده است، یادآور شد که این دیواره که کل بنا را تبدیل به قلعه و دژی مستحکم کرده، یادگار پادشاه ارمنستان آشوت باگراتونی است. اسقف چیفتچیان همچنین خاطرنشان کرد که صلیب نقره ای محراب نیز همچون دژ این کلیسا هدیه همان پادشاه ارمنی به این کلیسا بوده است.

اسقف ارمنیان آذربایجان با یادآور شدن وضعیت رضایت بخش امروزی این دو کلیسا و تدابیری که دولت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و بازسازی آنها اندیشیده و اجرا نموده، خاطر نشان کرد همچون 770 سال گذشته ارمنیان خطه آذربایجان همچون پدران خود حافظ و شکوفا کننده ارزشها، بناها و اماکن فرهنگی و مذهبی خویش بوده و خواهند بود.

در ادامه به یاد کلیه خادمین کلیسا و چهره های روحانی در گذشته اين کلیسا که در محوطه مشرف به ناقوس کلیسا آرام گرفته اند، مراسمی به رهبری اسقف به جای آورده شد تا پس از آن زائرین برسر سفره ای که به همت انجمن زنان دوست دار و خادم کلیسا به یاد روزهای شکوفا و پرفیض گذشته نه چندان دور این کلیسا تدارک دیده شده بود، بنشينند.