به نقل از سایت: www.isna.ir

 

اودیل سوگ، معاون کمیسیون امور خارجه مجلس ملی فرانسه صبح امروز با نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، بگلریان نماینده مسیحیان ارمنی جنوب در ابتدای این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های فراوان در کشور در زمینه‌های مختلف همکاری، مراودات و رفت و آمدهای میان نمایندگان مجالس را فرصتی مناسب به جهت آشنایی با مواضع و دیدگاه‌های دو کشور به ویژه مسائل و موضوعات مورد علاقه دانست و تأکید کرد: سابقه‌ی مثبت تاریخی میان دو کشور ایران و فرانسه بستر مناسبی برای درک و تفاهم متقابل و همکاری‌های بیشتر سیاسی و فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور فراهم آورده است و رفت‌وآمد میان پارلمان‌ها نقش بسزایی در تسهیل روند مناسبات فی‌مابین خواهد داشت.

بگلریان در ادامه با تشریح وضعیت اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: اقلیت‌های دینی جمهوری اسلامی در شرایط کامل برابر با سایرین زندگی می‌کنند و براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی در احوال شخصی و تعلیمات دینی طبق آیین خود عمل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی از بسیاری از امکانات رفاهی چون بیمارستان و مدرسه برخوردارند.

بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان نیز در این دیدار با تشریح وضعیت مطلوب اقلیت آشوری در جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: اقلیت‌های دینی و از جمله آشوریان از شرایط اجتماعی خوب و مطلوبی برخوردارند و جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاش و اقدامی در جهت پشتیبانی از حقوق اقلیت‌ها حمایت می‌کند.

خانلریی نماینده ارامنه شمال نیز در این دیدار با تشریح وضعیت اقلیت ارامنه شمال وضعیت اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

خانلری در ادامه با اشاره به حوادث اخیر برخی کشورهای منطقه چون سوریه و عراق خاطرنشان کرد: پدیده‌ی تروریسم پدیده‌ی محلی یا منطقه ای نیست بلکه پدیده ای جهانی است که مقابله با آن نیازمند همکاری همه‌ی کشورهاست.

وی در همین زمینه از روند مقابله با تروریسم در عراق نیازمند فراهم‌سازی محیط سیاسی جهانی خاص و بدون مداخله خارجی و فشارهای سیاسی است و جامعه بین الملل می‌تواند در فراهم سازی این محیط نقش بسزایی داشته باشد.

اودیل سوگ معاون کمیسیون امور خارجه مجلس ملی ارامنه نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت مقابله با پدیده‌ی تروریسم نسبت به همکاری‌های بیشتر در کشور در مقابله با این پدیده شوم ابراز امیدواری کرد.

وی هم‌چنین با اشاره به اینکه وجود چنین مراوداتی باعث شفاف شدن هرچه بیشتر و آگاهی بیشتر از واقعیات جوامع می‌شود از گسترش و توسعه روابط دوجانبه استقبال کرد.