به نقل از سایت: www.isna.ir

 

جمعی از ارامنه تهران روزگذشته (جمعه) با تجمع در حیاط کلیسای سرکیس مقدس تحریکات تروریستی اخیر در سوریه بالاخص در شهر حلب علیه ارامنه را به شدت محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دراین مراسم آرا شاه‌نظریان از اعضای شورای خلیفه‌گری با محکومیت کشتار اخیر سوریه اضافه کرد: ارامنه‌ ایران از ابتدا در کنار مردم سوریه بوده و خواهد بود و از هیچ کمکی به آنان دریغ نکرده و نخواهد کرد.

سپس کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی با بررسی اوضاع سیاسی سوریه در سه سال اخیر گفت: تروریسم بین‌المللی در سوریه شامل انواع نیروهای تندروی القاعده‌ای و تکفیری تحت حمایت‌های گسترده سیاسی، مالی و نظامی ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، ترکیه و عربستان سعودی هستند.

وی با اشاره به انتخابات اخیر سوریه افزود: از حدود 16 میلیون شهروند واجد شرایط حدود 12 میلیون نفر یعنی در حدود 74 درصد در این انتخابات شرکت کردند و میزان بالای رای دهندگان در سوریه نشان از امید به حل بحران این کشور از طرق دموکراتیک دانست.

دکتر خانلری در بخش دیگری از سخنانشان تندروی‌های گروه‌های تفکیری از جمله داعش در حمله به اماکن مقدس شیعیان، کلیساهای آشوریان و ارامنه را پدیده‌ای همانند فاشیسم در منطقه خاورمیانه دانست و گفت: این اعمال در قرون گذشته به انحاء مختلف در کشورهای اروپایی نیز خود را نشان داده است.

وی حملات اخیر این گروه‌ها به شهر ارمنی‌نشین کسب و تشدید حملات به اماکن آموزشی، فرهنگی و دینی ارامنه سوریه در حلب و دمشق را دخالت مستقیم ترکیه و دست‌خط پان ترکیسم برشمرد و افزود: این حملات چهره پان ترکیسم ترکیه و متدولوژی خاص این رژیم در رویارویی با مسائل منطقه‌ای را آشکار ساخت.

در پایان نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کردند با انتخابات اخیر در سوریه و با عزم نیروی‌های آزادی‌خواه منطقه مسایل سوریه به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و در این راستا جامعه ارامنه ایران همواره حمایت قاطع خود از سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حل سیاسی غیرنظامی بحران سوریه را اعلام داشته و می‌دارد.

در پایان اسقف اعظم ارامنه سبوه سرکیسیان سخنرانی کرد.