به نقل ار سایت: www.iranarmenia.org

 

وزیر خارجه ارمنستان اعلام کرد بر خلاف جمهوری آذربایجان، ارمنستان همواره از تلاش های روسای آمریکایی، روس و فرانسوی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در جهت حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ استقبال و قدردانی کرده است.

ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان در واکنش به سخنرانی جیمز وارلیک رئیس آمریکایی گروه مینسک در بنیاد "کارنگی" واشنگتن افزود."ایالات متحده آمریکا به همراه روسیه و فرانسه تعهدی را در قبال امنیت قره باغ بر عهده گرفته اند و به تلاش های خود در جهت حل مناقشه قره باغ در چارچوب گروه مینسک ادامه خواهند داد."

خبرگزاری "آرمن پرس" به نقل از وزارت خارجه ارمنستان گزارش داد، ادوارد نعلبندیان با تائید سخنان رئیس آمریکایی گروه مینسک در خصوص این که طرفین در برخی از مواقع به توافق رسیده اند، به مورد آخر آن در نشست سران در سال 2011 میلادی که در شهر قازان برگزار شد، اشاره کرده است.

وزیر خارجه ارمنستان تاکید کرد."واضح است که بدلیل عقب نشینی باکو با هدف کسب امتیازات یک طرفه، علیرغم حصول توافق امکان پیشرفت در نشست سران در قازان در سال 2011 میلادی، نشست سران در سوچی درمارس سال 2010 میلادی، نشست آستاراخان در اکتبر سال 2010 میلادی و نشست سنت پترزبورگ در ژوئن سال 2010 میلادی وجود نداشته است. لازم بذکر است که باکو ده سال پیش از این و در سال 2001 میلادی چنین گام های برداشته است."

نعلبندیان افزوده است." ما بارها همانند روسای گروه مینسک خواستار رعایت توافق آتش بس که در سال 1994 میلادی بدست آمده است، شده ایم. جمهوری آذربایجان برخلاف ارمنستان درخواست های روسای گروه مینسک را برای تحکیم آتش بس، برچیدن تک تیراندازان از خطوط تماس، پایان دادن به نقض مقررات آتش بس و همچنین ایجاد مکانیزمی برای بررسی موارد نقض آتش بس رد کرده است."

 

وزیر خارجه ارمنستان افزوده است." جمهوری آذربایجان نه تنها این پیشنهادات را رد کرده بلکه با نقض شدید آتش بس و اقدامات توطئه آمیز به تعهدات خود برای رعایت مقررات آتش بس پایبند نیست."

وی با اشاره به این که دو روز دیگر مصادف خواهد بود با بیستمین سالگرد برقراری آتش بس در قره باغ ابراز امیدواری کرد روسای گروه مینسک با استفاده از این فرصت پیامی را که حاوی اشارات مستقیم باشد، منتشر نمایند. ادوارد نعلبندیان همچنین بر لزوم خودداری از بکارگیری زور و در نتیجه ایجاد زمینه های مناسب برای کسب موفقیت در روند حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تاکید کرد.

نعلبندیان گفت." کاملا با این دیدگاه که باید ملت های خود را نه برای جنگ بلکه برای صلح آماده نمائیم، موافقیم. متاسفانه دولت جمهوری آذربایجان تاکنون به صورت معکوس عمل کرده است. علیرغم تاکیدات جامعه بین المللی در جهت خودداری از بکارگیری ادبیات تهدید آمیز و جلوگیری از عملیات نظامی، دولت آذربایجان به ادبیات تهدید آمیز، قهرمان سازی از قاتلان و تعقیب طرفداران صلح، ترویج نفرت و دشمنی ادامه داده و موجب تشدید تنش در منطقه می شود."

به اعتقاد وزیر خارجه ارمنستان اصول و عناصر ارائه شده از سوی جیمز وارلیک برای حل مناقشه قره باغ منعکس کننده پیشنهادات کشورهایی هستند که ریاست گروه مینسک را بر عهده دارند.

نعلبندیان افزوده است." به اعتقاد دیپلمات آمریکایی موفقیت هر گونه توافق برای برقراری صلح پایدار باید در برگیرنده دیدگاه های کلیه طرفین باشد. ما بارها تاکید کرده ایم بدون مشارکت کامل قره باغ در روند مذاکرات نمی توان به راه حلی برای این مناقشه دست یافت." وی همچنین تاکید کرد با این دیدگاه رئیس آمریکایی گروه مینسک که توجه به برخی از عناصر موجود در پیشنهادات و چشم پوشی از برخی دیگر حل متوازن مناقشه را غیر عملی خواهد کرد، موافق است.

وزیر خارجه ارمنستان همپنین تاکید کرد."بر خلاف جمهوری آذربایجان که در فرصت های مختلف تنها به یکی از اصول حقوق بین الملل استناد می کند، ارمنستان با استقبال از درخواست های روسای گروه مینسک بار دیگر تعهد خود را نسبت به اصول حقوق بین الملل از جمله عدم توسل به زور، حق تعیین سرنوشت و برابری حقوق ملت ها و حفظ تمامیت ارضی اعلام می کند."

وی همچنین افزود ارمنستان به تلاش مشترک خود با روسای گروه مینسک برای حل مناقشه قره باغ از راه های صرفا مسالمت آمیز ادامه خواهد داد.

به نقل از رادیو ارمنی معاونت برونمرزی