به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

مراسم تجلیل از لئون میناسیان مورخ تاریخ چاپ و محقق صاحب نام کشور در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات ایرنا،مراسم تجلیل از میناسیان مورخ تاریخ چاپ و پژوهشگر بنام کشور با حضور ادوارد هارتونیان محقق و مجید غلامی معاون خانه کتاب امروز (دوشنبه) در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این مراسم هارتونیان با اشاره به انتشار بیش از 100 عنوان کتاب به زبان های ارمنی، فارسی و انگلیسی از سوی میناسیان، گفت: وی روستا زاده ای از بخش فریدن اصفهان بود که همواره در طول عمرش ساده زیستی را رعایت کرد و موفق شد در طول حیات خود تحقیقات و خدمات ارزنده ای به دانش آموزان، صنعت چاپ و موزه کلیسای وانک اصفهان ارائه کند.

وی ادامه داد: این تلاش های وی در کنار سایر فعالیت هایش در زمینه شعر و ادب، نقاشی و جمع آوری مجموعه های مختلف هنری، از وی شخصیتی جامع الاطراف ساخت.

وی همچنین سفرهای متعددی به کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و هندوستان داشت که شرح هر کدام از این سفرها را به صورت سفرنامه درآورده است.

هارتونیان خاطرنشان کرد: با تلاش های گسترده میناسیان، آثار موجود در کلیسای وانک به موزه این کلیسا منتقل شد و وی تحقیقات بسیاری درباره خطاطی ارامنه و چاپخانه های اصفهان به خصوص جلفا انجام داده است.

در ادامه این مراسم، معاون خانه کتاب درباره فعالیت های لئون میناسیان گفت: در حوزه تاریخ چاپ، وی از نخستین کسانی است که در رابطه با تاریخ چاپ جلفا، کتاب و مقاله منتشر کرده است. میناسیان همچنین توانست چاپخانه جلفا را به ایرانیان معرفی کند.

علی غلامی افزود: نخستین چاپخانه ایران توانست در سال 1639 کتاب زبور داوود را منتشر کند که فقط یک نسخه از آن منتشر شده و در موزه لندن نگهداری می شود. اما یک کپی از این کتاب کنار همان دستگاه چاپ اولیه وجود دارد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.