به نقل از سایت: www.mehrnews.com

 

شهرستان سرسبز جلفا با طبیعت بکر خود یکی از شهرستان های زیبای آذربایجان شرقی است که مناظر طبیعی و دست نخورده آن از جمله آسیاب خرابه، همه ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان جلفا یکی از حیاتی ترین و زیباترین شهرستان های آذربایجان شرقی است که از مهم ترین ویژگی های آن می توان به نزدیکی به جمهوری آذربایجان و داشتن زمین های کشاورزی بسیار و همچنین  قرار گرفتن در نزدیکی رود ارس اشاره کرد.

آسیاب خرابه، طبیعتی زیبا و دست نخورده برای گردشگری

آسیاب خرابه یکی از مناظر و مناطق دیدنی و گردشگری آذربایجان شرقی است که در شهرستان جلفا و در 27 کیلومتری هادیشهر واقع شده است.

در پیشینه تاریخی این آسیاب آمده که سال ها پیش مورد استفاده عده زیای از مردم این منطقه قرار می گرفته ولی اکنون به دلیل تخریب قسمت های عمده آن در گذر زمان، کاربری خاصی ندارد و هم اکنون در سراسر کشور این منطقه را با عنوان آسیاب خرابه می شناسند که ارتفاع این آسیاب 10 متر و مساحت محوطه پایینی آن 200 مترمربع است.

یکی از گردشگرانی که از کشور ترکیه به این منطقه دیدنی و بی نظیر سفر کرده است می گوید: هجدهمین بار است که به این جا سفر می کنم و سعی می کنم که هر سال چند بار، یکی  در اوایل بهار و یک  بار هم در اوایل زمستان به این منطقه سفر کنم.

ابراهیم می گوید:  آسیاب خرابه در فصل بهار و زمستان، شکل و منظره خاصی دارد.در فصل بهار که آرام آرام، سبزه ها و گونه های گیاهی خاص این منطقه شروع به رشد می کنند منظره بسیار زیبایی ایجاد می شود و در فصل زمستان نیز یخ زدن آبشارآسیاب خرابه و تشکیل شکل های عجیبی از یخ ها سبب حیرت و تعجب عده ای زیادی از مردم به خصوص خود من می شود.

 

صدای شرشر آبشارها، جان تازه ای به انسان می بخشند

آسیاب خرابه یکی از مناطق دیدنی و گردشگری منحصر به فرد آذربایجان شرقی است که وجود صدها آبشار کوچک و بزرگ در کنار آن، چشم همگان را در ایام تعطیلات به خود جذب می کند و در ایا غیر تعطیل نیز مایه برکتی برای مردم این منطقه به خصوص کشاورزان به حساب می آید.

وجود این تعداد از آبشارهای کوچک و بزرگ و صداى یکنواخت ریزش آب، چشم‌انداز بدیع و هواى خنک، از جاذبه‌هاى دلپذیر  و بسیار زیبای این منطقه به حساب می آید.

آب این چشمه زیبا و زلال از کوه کیامکی، یکی از کوه‌های بلند منطقه دیزمار غربی ارسباران وشهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می گیرد.

در مظهر چشمه درختان انجیر بسیاری روییده است و آب پس از جریان یافتن در این  آبشار زیبا که شاید در ایران کم نظیر باشد به صورت یک رشته جویبار به هم پیوسته به سمت درّه جریان می یابد.

عده  زیادی از مردمی که به این منطقه سفر کرده اند می گویند: بهتر است که  گردشگران داخلی و خارجی، اگر قصد سفر به این منطقه را داشته باشند قبل از غروب آفتاب  از این منطقه دیدن کنند چرا که بعد از غروب افتاب،  هوای بسیار سرد اسیاب خراه،  گردشگران را اذیت می کند و همچنین بعد تاریکی هوا، امکان عکاسی را سلب می کند.

 

کلیسای سنت استپانوس، بنایی تاریخی در دل شهرستان جلفا

یکی دیگر از بناهای تاریخی و گردشگری شهرستان جلفا، کلیسای سنت استپانوس است که در قدمت تاریخی آن آمده است که دومین کلیسای بزرگ ارامنه جهان بعد از قره کلیسا به حساب می آید.

محوطه این کلیسا  در دل مناطق کوهستانی و سرسبز بی نظیر شهرستان مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان واقع شده است و کمترین کسی را می توان یافت که به این جلفا بیاید ولی از این بنای تاریخی بسیار ارزشمند بازدید نکند.

این کلیسا مورد احترام تمام ادیان آسمانی به خصوص مسیحیان جهان است و همه ساله در روز معینی برای انجام اعمال مذهبی خود، هزاران نفر از ارامنه و مسیحیان جهان در این منطقه دور هم جمع شده و اعمال مذهبی خود را انجام می دهند.

کلیسای سنت استپانوس در26 کیلومتری غرب جلفای ارس در محلی به نام قریه قزل وانک(صومعه قرمز) در نردیکترین روستای دره شام واقع شده است، سابقا راه کوهستانی مالرو داشت و از سال1350 راه ماشین و هموار آن ساخته شده و چون در دامنه رشته کوههای ماقارات قرار گرفته به آن عبارت ماقارات سنت استپانوس نیز اطلاق می شود.

کلیسای استپانوس مقدس در دژی استوار واقع شده و به مجموعه بناهای موجود در این دژ وانک استپانوس مقدس یا وانک ماقارات می گویند، این وانک مانند سایر وانکهای ارمنیان محل اجتماع طلاب، خطاطان و خوشنویسان وتذهیب کاران نویسندگان فلاسفه و مورخین و دانشمندان بوده است.

تاریخ دقیق تاسیس کلیسای سنت استپانوس کاملا مشخص نیست ولی  محققین حدس می زنند بین قرنهای هفتم تا نهم میلادی این کلیسا بنا شده باشد.

طبیعت بکر آسیاب خرابه  و بنای تاریخی کلیسای سنت استپانوس تنها دو منطقه از چندین منطقه گردشگری شهرستنان جلفا  هستند که بیش ترین گردشگران را به سوی خود جذب می کنند و مکان های زیادی  در سراسر استان به ویژه در جلفا واقع شده است که منتظر قدوم سبز میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی است.

 

گزارش از: سید مرتضی مرتضوی