آیین ادای احترام به شهدای ارامنه به مناسبت سال جدید میلادی با حضور نمایندگان ادیان (جمعی از روحانیون اصفهان و مدیران مراکز حوزوی به عنوان نماینده مسلمانان، کشیش‌ها، اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران و نمایندگان انجمن زرتشتیان اصفهان) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _چهارشنبه چهاردهم دی‌ماه_ آئین ادای احترام به شهدای ارامنه به مناسبت سال جدید میلادی با حضور نمایندگان ادیان، جمعی از روحانیون اصفهان و مدیران مراکز حوزوی به‌عنوان نماینده مسلمانان، کشیش‌ها، اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران و نمایندگان انجمن زرتشتیان اصفهان برگزار شد.

علاوه بر این، جمعی از خانواده‌های شهدای ارامنه نیز در این مراسم حضور یافتند.

بهزاد نیک‌دین، موبد و روحانی زرتشتیان استان اصفهان در ابتدای این مراسم ضمن شادباش سال نو میلادی به جامعه مسیحی آرزومند هستم، فرمانروایان، حکومت‌های جهانی اساس سیاست خود را بر اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک بگذارند. اگر این اتفاق بیفتند مطمئناً جامعه به سمت تعالی و انسانیت که هدف از آفرینش است، حرکت خواهند کرد.

تجلی وحدت، دوستی و مهر و محبت ادیان در اصفهان

وی گردهمایی نمایندگان ادیان مختلف در این روز را نشان‌دهنده وحدت، دوستی و مهر و محبت ادیان دانست و گفت: جهانیان باید این وحدت را مشاهده کنند. این شهدا از جان عزیز خود گذشتند تا ما بتوانیم در این سرزمین اهورایی با امنیت و استقلال زندگی کنیم.

موبد و روحانی زرتشتیان استان اصفهان افزود: امیدوارم مسئولان نیز به نحوی رفتار کنند که الگویی برای همه مردم باشند. دین و ادیان در پرتو توحید می‌توانند در کنار هم با صلح و دوستی زندگی کنند. در قرآن کریم نیز به مبعوث کردن پیامبران با زبان‌های مختلف اشاره شده است. آرزومند هستم همه ادیان بتوانند گفتار، رفتار و کردار نیک داشته و به جایگاه واقعی انسانیت، سعادت و تعالی برسند.

در ادامه یکی از روحانیون مسلمان که در این مراسم حضور داشت، با اشاره به وحدت و صمیمیت همه ادیان الهی، شهدای دفاع مقدس را عاملی برای اتصال مردم ایران دانست و گفت: نیازمند ارتباط مستمر بین حوزه علمیه، کلیساها، شورای خلیفه‌گری ارامنه، زرتشتیان و کلیمیان هستیم. تا یگانگی و وحدت را بیش از پیش حفظ کنیم.

زاره قاراخانیان، مسئول شهدای ارمنیان اصفهان نیز در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان در دوران دفاع مقدس تعداد شش شهید ارمنی به جامعه تقدیم کرده است، گفت: هر یک از این شهدا در نقطه‌ای از آرامستان ارامنه به خاک سپرده شده‌اند و برای برگزاری یادواره‌های این شهدا، یادمانی در این محل نصب شد.

وی با اشاره به سال نو میلادی، افزود: همان دیدوبازدیدها هدیه دادن بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها و آئین‌ها و مراسمی که اشتراکات ویژه بین ارامنه و مسلمانان ایرانی دارد، در سال نو برگزار می‌شود.

اهمیت توجه به نقاط مشترک ادیان ابراهیمی

عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این مراسم با بزرگداشت میلاد حضرت مسیح (ع)، گفت: داشتن خدایی واحد و پرستش خداوندی که همه ادیان به او اعتقاد دارند، مبارزه با الحاد به ویژه الحاد مدرن و فضیلت‌های مشترک انسانی و اخلاقی از نقاط مشترک همه مذاهب ابراهیمی است. باید بیش از پیش به نقاط مشترک اهمیت داد.

کشیش وارطان آقابابایان، یکی از روحانیون جلفای اصفهان نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هر سال سه روز ابتدای سال، بیست‌ودوم بهمن‌ماه و سی‌ام شهریورماه یادمان شهدای ارامنه برگزار می‌شود. برگزاری این مراسم الگوی همبستگی ادیان و زندگی مسالمت‌آمیز است که اصفهان همواره در آن الگو بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد شهدای ارامنه در کل کشور ۱۰۰ نفر است، گفت: تعداد شهدای ارامنه اصفهانی شش نفر بوده و تعداد زیادی جانبازان از دوران جنگ هنوز در اصفهان زندگی می‌کنند.

وی با اشاره برگزاری مراسم خاکسپاری شهید هراچ هاکوپیان در سال گذشته، اضافه کرد: پیکر ایشان در اهواز خاکسپاری شده بود و پس از شناسایی توسط DNA، پیکر وی به اصفهان بازگشته و پس از برگزاری تشییع در کلیسای میناس، در آرامستان ارامنه اصفهان به خاک سپرده شد.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم روحانیون مسلمان با قرائت بخش‌هایی از سوره مبارکه الرحمن به مقام شهدا ادای احترام کردند.

خانواده شهدا نیز دعایی خواندند که مضمون آن به شرح زیر است:

«ای خداوند یکتا که در آسمان‌ها هستی و بزرگواری از تو می‌خواهیم به شر و بدی بر نخوریم از روزی که به ما می‌دهی شاکریم».

در ادامه نیز موبد زرتشتیان دعایی خواند و گفت: زرتشتیان در زمانی که بر مزار درگذشتگان خود حضور می‌یابند با بیان یک ذکر بر روان همه مردان و زنان پارسا درود می‌فرستند.