" https://isna.ir/xdRgMp "

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد با ثبت نام ۸۰ کاندیدا انجام شد و بعدازظهر امروز (۲۰ خرداد) با اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان، اسامی ۶ تن از نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی وزارت کشور اعلام شد.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی یکشنبه-بیستم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

سخنگوی شورای نگهبان به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات جلسات این شورا در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: طبیعتا انتظار نیست که ۸۰ نفرِ ثبت‌نام‌کننده احراز صلاحیت شوند؛ دلیل آن هم مشخص است. جایگاه و مسئولیت‌ ریاست‌جمهوری طبق اصل ۱۱۳ مهم، سنگین و خطیر است. ویژگی‌ها و شرایطی هم که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی برای ریاست‌جمهوری آمده، مهم است.

هادی طحان نظیف ظهر امروز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که ‏با اتمام بررسی‌ صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان، فهرست اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده به وزارت کشور ارسال شد.

این عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان سپس اعلام کرد: با اتمام بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات در شورای نگهبان و اعلام اسامی به وزارت کشور، تبلیغات کاندیداها شروع می شود.

در همین ارتباط اداره کل مطبوعات و خبرگزاری ‌های داخلی اعلام کرد: انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی با هر وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی دارد و هم‌چنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی(‌به هر مقدار) استفاده می‌کنند و هم‌چنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع است.

استاندار تهران در نشستی صمیمانه با حضور ائمه جمعه بر ضرورت تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم برای انتخاب رئیس‌جمهور اصلح توسط مردم تاکید کرد و گفت: با هدف اصلاح روش‌ها و عملکردها، برگزاری انتخابات اخیر توسط ائمه جمعه آسیب شناسی شود.

دادستان کل کشور هم با اشاره به اهمیت ضرورت رصد فضای مجازی در ایام انتخابات گفت: نسبت به فضای مجازی حساسیم و آن را رصد می کنیم که در فضای مجازی امنیت روانی جامعه بهم نخورد. نامزدهای انتخابات و طرفدارانشان بدانند که انتشار هر نوع مطلبی که حاوی توهین یا هتک حرمت اشخاص باشد، جرم است و قابل تعقیب است.

وزیر کشور نیز بار دیگر تاکید کرد که استعفای داوطلبان کابینه دولت برای ریاست‌جمهوری لازم نیست و توضیح داد: از نظر قانونی هیچ منعی برای ثبت نام اعضای کابینه دولت در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد، بلکه از نظر قانون فقط ناظرین و مجریان هستند که بایستی قبل از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری استعفا می دادند، ولی مابقی افراد نیازی نبود که از سمت و شغل خود کناره گیری کنند.

در ادامه پیش بینی های لازم در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، سازمان صدا و سیما اعلام کرد که در نظر دارد پنج مناظره چهار ساعته را از شبکه یک سیما تهیه و پخش می کند.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مصوب ۱۳۶۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، شرایط رأی دهندگان انتخابات ریاست جمهوری عبارت است از:

۱ - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران ۲ - هجده سال تمام ۳ - عدم جنون. و در هر مرحله انتخاباتی هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک بار با ارائه شناسنامه یا کارت ملی خود جهت احراز هویت رأی دهد.

بعد از ظهر امروز،‌ وزارت کشور اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام کرد.

۱. مسعود پزشکیان ۲. مصطفی پورمحمدی ۳. سعید جلیلی ۴. علیرضا زاکانی ۵. امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۶ . محمدباقر قالیباف.

سوابق و وعده‌های انتخاباتی این داوطلبان که در هنگام ثبت‌نام در انتخابات در ستاد انتخابات کشور اعلام کردند را می توانید در این لینک مرور کنید.

بعد از اعلام اسامی نامزدهای تایید شده، سخنگوی ستاد انتخابات کشور خبر داد که تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی یعنی ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۷ تیر ادامه دارد.