" https://isna.ir/xdRgsR "

احیاء کارخانه ریسباف، ثبت هشت کاروانسرای تاریخی استان در فهرست یونسکو، ثبت کاشان به‌عنوان شهر جهانی هنر نساجی، افزایش تعداد موزه‌های فعال استان، رشد ۳۳۰ درصدی صنعت گردشگری، تعیین تکلیف هشت منطقۀ نمونۀ گردشگری، و بهره‌برداری از ۲۴۲ تأسیسات گردشگری، ازجمله دستاوردهای شاخص ۳۳ ماه خدمت دولت مردمی در حوزه میراث فرهنگی استان اصفهان به‌شمار می‌رود.

یکی از مهم‌ترین بنیان‌ها و منابع فرهنگی کشور ما داشتنِ گنجینه‌ای از میراث فرهنگی است که در هر تمدنی، ظرفیتی شگرف و غنی برای گفت‌وگو دربارۀ ارزش‌های فرهنگی به‌شمار می‌روند. در این میان، استان اصفهان که سه دوره پایتخت ایران‌زمین بوده است به‌عنوان یکی از مناطق برخوردار در این زمینه شناخته می‌شود و البته که داشته‌های این خطه از ایران، محدود به دوران اسلامی نیست و به پیش از آن بازمی‌گردد. اصفهانی که شهر جهانی صنایع‌دستی و شهر خلاق در حوزۀ صنایع‌دستی نیز هست و هر کوی و برزنش میراثی است از گذشتگان...

اما در کنار همۀ زیبای‌های میراث فرهنگی اصفهان، چالش‌های آن نیز بی‌شمارند و هر زمان تلاش می‌شود تا مرهمی بر زخم سترگ آن گذاشته شود. دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت‌الله رئیسی نیز از زمان آغاز فعالیتش تلاش کرد تا چالش‌های مختلف و گستردۀ حوزۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را بهبود بخشد. این مهم در استان اصفهان نیز همگام با سایر استان‌ها مورد توجه قرار گرفت که براساس گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، نتایج مثبت آن را در ادامه خواهید خواند.

 

احیاء کارخانه ریسباف پس از ۲۰ سال

احیاء کارخانه ریسباف رویای ۲۰ ساله دوستداران میراث فرهنگی، با همت دولت مردمی انجام شد تا مأمنی برای موزه منطقه‌ای اصفهان و گنجینۀ آثار صنایع‌دستی باشد. ریسباف، دومین کارخانۀ ریسندگی اصفهان بود که بهمن‌ماه سال ۱۳۱۱ با بهره‌گیری از معماری دوران پهلوی احداث شد و سرانجام به دلیل بدهی‌ تحت مالکیت بانک ملی درآمد؛ اواخر دهۀ ۸۰ بود که تلاش‌ها برای تبدیل این کارخانه به موزۀ اصفهان شدت گرفت. سرانجام درهای این کارخانه بعد از دو دهه تعطیلی، هم‌زمان با روز جهانی موزه‌ها در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به روی مردم گشوده و مرمت آن برای تأسیس موزۀ منطقه‌ای اصفهان آغاز شد.

 

ثبت ۸ کاروانسرای تاریخی استان اصفهان در فهرست یونسکو

با ثبت هشت کاروانسرای تاریخی استان اصفهان در دولت سیزدهم در فهرست میراث جهانی یونسکو، مجموع آثار ثبت جهانی اصفهان به ۱۷ عدد رسید. شهریور ۱۴۰۲ در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی وتحقیقاتی ملل متحد (یونسکو) که  در شهر ریاض پایتخت عربستان برگزار شد، پرونده ۵۴ کاروانسراهای ایران نیز تأیید شد و به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. از میان ۵۴ کاروانسرای این پرونده، بیش‌ترین تعداد کاروانسراهای این پرونده شامل کاروانسراهای گز، مرنجاب، نیستانک، کوهپایه، امین آباد، گبر آباد، مهیار، نوشیروان و شیخعلی خان و درمجموع، تعداد ۹ کاروانسرا در استان اصفهان قرار دارد.

 

ثبت شهر کاشان به‌عنوان شهر جهانی هنر نساجی

پس از ثبت اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی، در سال ۱۴۰۲ کاشان نیز به‌عنوان شهر جهانی هنر نساجی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. ثبت کاشان به‌عنوان‌ شهر جهانی نساجی سنتی در فهرست میراث جهانی یونسکو، دریافت ۸۷ نشان ملی و جهانی توسط هنرمندان رشته‌های زری‌بافی، مخمل‌بافی، شعربافی، زیلوبافی و سفال‌گری، کاشان را در حوزه منسوجات سنتی به شهری منحصر به فرد تبدیل کرده است.

 

افزایش تعداد موزه‌های فعال استان اصفهان به ۴۳ موزه

در دولت سیزدهم با راه‌اندازی پنج موزۀ جدیدِ بافته‌های داری ورزنه، ابزار کار کشاورزی، باشگاه سپاهان، موسیقی ارامنۀ جلفا و هنرهای تجسمی نگاه، تعداد موزه‌های استان به   ۴۳ عدد افزایش یافت.

 

رشد ۳۳۰ درصدی صنعت گردشگری در استان اصفهان

با بسترسازی دولت سیزدهم، اقبال گردشگران برای ورود به استان اصفهان ۳۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

 

تعیین تکلیف ۸ منطقۀ نمونۀ گردشگری در استان اصفهان

در دولت سیزدهم هشت منطقۀ نمونۀ گردشگری در شهرستان‌های نطنز، ورزنه، خوانسار، فلاورجان، کوهپایه، کاشان، و شاهین‌شهر و میمه تعیین تکلیف شدند و در مدار خدمت‌رسانی قرار گرفتند.

 

احداث و بهره‌برداری از ۲۴۲ تأسیسات گردشگری در استان اصفهان

در دولت سیزدهم ۲۴۲ تأسیسات گردشگری در استان اصفهان شامل اقامتگاه بومگردی، مجتمع گردشگری، پارک طبیعت‌گردی، مجتمع خدمات رفاهی بین راهی، هتل، بوتیک سنتی و ... احداث شد.