به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

به اعتقاد کارشناس ارمنی در یک سال گذشته ترکیه به سرعت به سمت رژیم دیکتاتوری حرکت کرده است.

باگرات استوکیان سردبیر بخش ارمنی نشریه "آگوس" استانبول در گفتگو با پایگاه خبری  Tert.am با اشاره به تحولات پس از کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه افزود:"رئیس جمهوری ترکیه با حفظ کلیه اختیارات پیشین از آزادی عمل مطلق در اقدامات خود برخوردار شد. این اختیارات و آزادی عمل بویژه پس از همه پرسی اصلاحات قانون اساسی در 16 آوریل گذشته جنبه قانونی یافتند. پارلمان اهمیت خود را از دست داده و از این پس تنها به نهادی برای تائید امضای رئیس جمهوری بدل خواهد شد."

لازم به یادآوری است که در پی کودتای نافرجام در 16 ژوئیه سال گذشته سرکوب های شدید علیه نشریات، سازمان ها و مراکز مختلف این کشور اعمال شده و تعداد زیادی از شهروندان این کشور از کار برکنار و یا زندانی شدند. دولت ترکیه فتح الله گولن رهبر گروه مذهبی "هیزمت" و از منتقدان اصلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور را که در حال حاضر در پنسیلوانیای آمریکا اقامت دارد متهم به سازماندهی این کودتا کرده است.

استوکیان افزود:"از زمان کودتای نافرجام تاکنون شمار افراد برکنار شده به 150 هزار نفر رسیده است. کشور در شرایط بی ثباتی شدید قرار دارد که در کنار آن بی ثباتی اقتصادی نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است زیرا از حجم سرمایه گزاری خارجی کاسته شده است و سرمایه گزاران خارجی سرمایه های خود را از ترکیه به کشورهای دیگر منتقل می کنند."

به اعتقاد این کارشناس ارمنی اردوغان با اجرای چنین سیاستی در داخل کشور به دنبال کسب موفقیت در عرصه سیاست خارجی است اما توفیقی نخواهد داشت. استوکیان اظهار داشت:"اردوغان به دنبال گسترش ایدئولوژی و تفکرات حزب حاکم ترکیه در منطقه است . به همین دلیل نیز درصدد بهره برداری از بحران سوریه برآمد اما در این زمینه موفقیتی کسب نکرد."

به گفته سردبیر بخش ارمنی نشریه "آگوس" در طی این مدت اردوغان با مشکلات فزاینده ای در داخل این کشور در رابطه با کردها مواجه بوده است که در نتیجه آن بسیاری از جوامع کرد در این کشور نابود شده و جمعیت بسیاری از مناطق کردنشین تا 90 درصد کاهش یافته است.

باگرات استوکیان همچنین افزود، اردوغان در سال های اخیر بسیاری از نیروهای ملی گرای ترکیه را به دور خود جمع کرده است که این موضوع به ضررمخالفان و بویژه احزاب سکولار این کشور تمام شده است. وی همچنین افزود:"در این رابطه بیشترین ضرر را حزب دموکراتیک خلق ها متحمل شده و در حال حاضر 10 نماینده این حزب در زندان بسر می برند."

استوکیان معتقد است که کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه تاثیری بر جامعه ارامنه این کشور نداشته است. وی اظهار داشت:"این کودتا در رابطه با مخالفان تاثیر گذار بود و مهم نبود که آیا آن ها از طرفداران گولن هستند یا نه. آن هایی که با سیاست های اردوغان و دولت او مخالف بودند از این کودتا ضربه خوردند اما این کودتا تاثیر منفی خاصی بر جامعه ارامنه نداشته است."