سفیر ارمنستان در سفر یک روزه خود به اراک گفت: ایران و ارمنستان زمینه‌های همکاری مطلوبی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی دارند و سطح ارتباطات این ۲ کشور در سال‌های اخیر ارتقا پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آرتاشس تومانیان عصر یکشنبه در دیدار با فعالان بخش اقتصادی استان مرکزی در اراک با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه‌ای استان مرکزی اظهار کرد: ارتباط ارمنستان با ایران از نظر سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت و ایران در بین کشورهای همسایه ارمنستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. توانایی و پشتکار بالای مردم ایران ظرفیت قابل توجهی برای پیشرفت جمهوری اسلامی در منطقه به وجود آورده است.

سفیر ارمنستان ادامه داد: در مقایسه با ایران، ارمنستان کشور کوچکی با ۳۹ هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت است و چهار همسایه دارد. ارامنه کل دنیا و از جمله مردم ارمنستان ارتباط خوبی با سایر ملت‌های دنیا دارند و مردمانی خون‌گرمی هستند.

تومانیان بیان کرد: آی تی در اقتصاد ارمنستان حرف نخست را می‌زند و بیش از ۱۰ هزار کارشناس آی تی در ارمنستان فعالیت دارند که فعالیت آن‌ها بیشتر در خارج از ارمنستان و در کشورهای غربی، آمریکایی و اروپایی است. صنایع کشاورزی، فرآوری محصولات کشاورزی، خدمات، انرژی، صنایع معدنی، متالوژی از دیگر حوزه‌های فعال اقتصادی در ارمنستان هستند.

وی در مورد توانمندی ارمنستان در زمینه سیستم بانکی تصریح کرد: سیستم بانکی ارمنستان توانمندی‌های مناسبی دارد و خدمات بانکی که ارائه می‌دهد قابل مقایسه با بانکداری بین‌المللی است و خیلی از بانک‌های معروف دنیا در ارمنستان شعبه دارند.

سفیر ارمنستان با تأکید بر افزایش مراودات تجاری ایران و ارمنستان گفت: تجار ایرانی کالاهای خود را در ارمنستان به راحتی صادر و به فروش می‌رسانند و ایران و ارمنستان با داشتن مکانیزم خوب می‌توانند کالاهای خود را به کشورهای سوم ارسال کنند. ایران و ارمنستان زمینه‌های همکاری مطلوبی در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی دارند و ارتباط این ۲ کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

تومانیان با اشاره به همسان سازی استانداردهای تجاری بین ارمنستان و اتحادیه اروپا بیان کرد: در چندسال اخیر شیوع کرونا آسیب زیادی به اقتصاد جهان وارد کرد اما ارمنستان روابط تجاری خوب خود را با طرفین تجاری‌اش در اتحادیه اروپا حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون سه سفر به استان مرکزی انجام شده است، افزود: اقتصاد ارمنستان در مسیر صعودی و حرکت به سمت جلو است و این کشور آمادگی لازم برای ارتباط با استان مرکزی و برگزاری نشست‌های مختلف را دارد. هدف اصلی این سفرها تعمیق و توسعه روابط بین جمهوری ارمنستان و این استان است.