اقلیت‌های دینی در اصفهان با حضور پُرشور خود در انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، نمادی از همگرایی ملی و یکپارچگی میهنی را در دیار نصف جهان به نمایش گذاشتند.

به گزارش ایرنا اقلیت‌های دینی اصــفهان، امروز جمعه هـمگام با سایر هموطنان مسلمان خود با شـرکت در انتخابات، آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای ریختند تا ایستاری از گرایش به وحدت ملی، جامعه‌پذیری سیاسی و همگرایی ملی را به رُخ جهانیان بکشند.

جمعیت زرتشتیان اصفهان حدود ۴۰۰ نفر است و شهر اصفهان به‌عنوان یکی از حوزه‌های جمعیتی این اقلیت، دارای یک آتشکده فعال است.

موبد زرتشتیان این استان با اشاره به نقش وحدت‌آفرین پیروان ادیان مختلف کشور در انتخابات، خطاب به مردم ایران گفت: اگر به سرنوشت خود علاقمند و از استکبار جهانی متنفرید در انتخابات شرکت کنید.

بهزاد نیک‌دین افزود: حضور یکپارچه ملت در انتخابات، قدرت واقعی ایران اهورایی را به جهانیان نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: درود به روان پاک شهیدان، زنده‌یادان و شاهدانی که از جان عزیزشان گذشتند تا ما امروز بتوانیم در سرزمین اهورایی ایران زمین با استقلال و آرامش و امنیت زندگی کنیم لذا ما بخاطر آنها هم که شده است باید در انتخابات جاری شرکت کنیم.  

وی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور وجود دارد و آرزومندیم کسی که کُرسی ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد، بداند که با خون شهیدان و با مردم خوبی که همیشه پای کار هستند، طرف است و بکوشد قول، حرف و وعده‌هایی را که می‌دهد، عملی سازد.

وی تاکید کرد: مُنتخبان انتخابات امروز باید حُرمت خون شهیدان و  نیکی و بزرگی همه مردم ایران زمین را پاس بدارند.

وی با اشاره به حضور خود در همان دقایق ابتدایی رای‌گیری در انتخابات امروز گفت: انتخابات ریاست جمهوری موجب وحدت همه ادیان کشور در مقابله با دشمن است.

وی با تاکید بر حضور زرتشتیان اصفهان در انتخابات گفت: مسوولان نیز باید سیاست خود را بر اساس راستی و صداقت بگذراند که برترین سیاست‌هاست.

ارامنه اصفهان که اغلب در منطقه جلفای این شهر ساکنند نیز امروز همپا با دیگر همشهریان خود با حضور در شُعبه‌های اخذ رای منطقه، در انتخابات شرکت کردند.

پیشینه سکونت ارامنه مسیحی در اصفهان به دوره صفویه بازمی‌گردد و آنها علاوه بر محله جلفا در برخی از روستاها و شهرستان‌های تابعه این استان نیز زندگی می‌کنند.

ارامنه با داشتن کلیساهای متعدد در گوشه و کنار استان، از آزادی در انجام مناسک و برپایی آئین‌های مذهبی و اجتماعی خود برخوردارند.

در زمان حاضر بیش از هفت هزار ارمنی در کلانشهر اصفهان زندگی می‌کنند که محل زندگی بسیاری از آنها، محله‌ جلفا در خیابان‌های حکیم نظامی و خاقانی است.

در جمهوری اسلامی ایران پیروان همه ادیان الهی یعنی "زرتشتی"، "کلیمی" و "مسیحی" در برگزاری مراسم مذهبی و قومی خود آزاد هستند.

یک هموطن ارمنی اصفهانی نیز اظهار داشت: میزان مشارکت ارامنه در انتخابات گذشته معمولا بالای ۷۰ درصد بود و امسال نیز شمار زیادی از آنان دوشادوش هموطنان مسلمان خود در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر شرکت کردند.

ژورژ داوودیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بزرگان ارامنه همیشه بر ضرورت حضور در انتخابات تاکید داشته‌اند و حضور آنان بعد از انقلاب در همه صحنه‌ها بخصوص انتخابات، پرشور و گسترده بوده است.

مضاف بر دو اقلیت یاد شده، کلیمیان اصفهان نیز همواره در انتخابات مختلف کشور حضور فعال داشته‌اند.

جمعیت کلیمیان این دیار حدود ۲ هزار نفر است.

تاریخ حضور یهودیان در ایران به بیش از سه هزار سال پیش باز می‌گردد.

یک هموطن کلیمی بنام ایگال سعدیا به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی و میهنی است و شرکت کلیمیان در این رویداد سرنوشت‌ساز با توجه به میزان جمعیت آنها، خوب و مطلوب بوده است.

این استان دارای حدود هفت هزار نفر مسیحی، ۲ هزار نفر کلیمی و حدود ۴۰۰ نفر زرتشتی  است.

به گزارش ایرنا، شمار واجدان شرایط رای دادن در استان اصفهان در انتخابات پیشِ‌رو سه میلیون و ۶۳۴ هزار و ۱۱۴ نفر است که یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۵۲۶ نفر از این رقم مربوط به شهرستان اصفهان است.

۷۹ هزار و ۳۳۰ هزار نفر از این رقم رای اولی خواهند بود که ۳۳ هزار و ۶۴۷ نفرشان مربوط به شهرستان اصفهان هستند.

تعداد کل شُعبه‌های اخذ رای در استان اصفهان سه هزار و ۴۶۵ شُعبه است که از این تعداد سه هزار و ۱۰۵ شُعبه بصورت ثابت و ۲۶۰ شُعبه بصورت سیار فعالیت می‌کنند.

۲ هزار و ۴۵۶ شُعبه شهری و  یک هزار و ۱۱ شُعبه روستایی در استان اصفهان وجود دارد.

انتخابات شوراهای شهر از ۵۹۱ کُرسی اصلی برخوردار است که حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر برای کسب آنها رقابت می‌کنند.

در شوراهای روستای استان نیز سه هزار و ۱۲۴ کُرسی اصلی وجود دارد که پنج هزار و ۹۹۳ نفر در رقابت نهایی برای کسب آنها حضور دارند.  

استان اصفهان با ۲۴ شهرستان، ۱۱۱ شهر، ۵۲ بخش و ۱۳۲ دهستان، پنج میلیون و ۳۸۶ هزار نفر جمعیت دارد.