همایش تحولات منطقه و رویکرد ادیان توحیدی به همزیستی اعتلایی وخشونت زدایی با هدف محکومیت و اعلام انزجار ادیان از جنایات گروهک های تکفیری، با حضور هیئت هایی از نمایندگان ادیان توحیدی، صبح روز پنج شنبه مورخ 6 شهریور 1393 در سالن اجتماعات صدا و سیمای اصفهان برگزارشد.

در این همایش که به دعوت دبیرخانه ادیان توحیدی برگزار گردیده بود، اعضای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران متشکل از روحانی ارشد عالیجناب آنانیا گوجانیان، آقای روبرت بیگلریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از نمایندگان هیئت مذهبی و شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران نیز حضور داشتند.

نمایندگان ادیان توحدی حاضر در  این همایش در خصوص محکوم نمودن جنایات صورت گرفته توسط گروهک های تکفیری در منطقه خاورمیانه ایراد سخنانی نمودند. رئیس دبیرخانه ادیان توحیدی جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی نیز در زمینه اهداف برگزاری همایش تحولات منطقه و رویکرد ادیان توحیدی به همزیستی اعتلایی وخشونت زدایی سخنانی بیان فرمودند.

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی آقای روبرت بیگلریان در این همایش اظهار نمودند: «اصل نظر و اعتقاد ادیان توحیدی صلح گرایی و سخن از کرامت انسانی می باشد. اگر چه ادیان توحیدی ذاتاً صلح گرا بوده و اصل و اساس آنها رواداری و احترام متقابل می باشد، ولی بدلیل فطرت انسان که از ریشه و مبنای پاکش دور شده، ما امروزه شاهد فجایع و فضایع بسیاری در اطرافمان هستیم که همه آنها تبلوری از جهل و فقر و تعصب و توطئه می باشند».

آقای بیگلریان با اشاره به اینکه امروزه دسیسه های دشمنان برای از بین بردن وحدت میان ادیان توحیدی در قالب قتل عام و نسل کشی خود را نمایان نموده است افزود: «با برگزاری چنین همایش هایی باید این جنایت ها ریشه یابی و آسیب شناسی شوند». وی افزود: «پیروان ادیان الهی باید منسجم تر از قبل عمل نموده و از توانمندی های خود در کشورهای مختلف استفاده نمایند. جامعه ی ارامنه که تجربه تلخ نسل کشی را در اوایل قرن بیستم داشته اند، آمادگی خود را برای همکاری با پیوان دیگر ادیان در راه  پیشگیری از تکرار چنین اعمال ضد بشری اعلام میدارد، چرا که شواهد حاکی از آن می باشند که زمینه تکرار و تداوم چنین فجایعی هنوز وجود دارد».
در پایان همایش، بیانیه ای پنج ماده ای در محکومیت جنایت های گروهک های تکفیری قرائت شد که انسجام، یکپارچگی و وحدت کلمه در بین ادیان توحیدی مهمترین محور آن بود..