به نقل از سایت: www.alikonline.ir

 

دستیار رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت با حضور در نشست علمی مشروطه و اقوام ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در امنیت کامل قرار دارد و همه اقوام و اقلیت ها در تامین این امنیت مشارکت دارند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی یونسی روز پنج شنبه 23 خردادماه، در نشست علمی مشروطه و اقوام ایرانی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توسعه و نقطه ایده آل راهی جز مشارکت همه ایرانیان ندارد و هر تلاش و فکری که بخواهد بخشی از ایران را منزوی کند خیانت ملی و خیانت به ایران است.

وی در ادامه افزود: این نوع خیانت ها همان خیانت هایی است که امروز در برخی کشورهای همسایه در جریان است و گروه های تندرویی مثل داعش، القاعده و طالبان امنیت جهان اسلام و حتی امنیت جهان را به چالش کشانده اند.

یونسی درباره ضرورت تفاوت ها و ضرورت کثرت ها گفت: نظام آفرینش بر ضرورت تفاوت ها و کثرت ها پایه نهاده شده است و همه عالم در کثرت بنا شده است و خداوند هیچ موجود تکراری نیافریده است.

وی افزود: این تفاوت ها و کثرت ها با نگاه توفیقی، آیات، علائم و نشانه هایی از کمال و جمال خداوند است و جهان با این که متعدد و متکثر است ولی هماهنگ و هم جهت به سمت تکامل در حرکت است.

یونسی خاطر نشان کرد: هر چه در عالم آفرینش دقت کنیم مشاهده می کنیم که هیچ گونه ناهماهنگی و بی هدفی وجود ندارد؛ جهان یکپارچه با همه گوناگونی اش مستقل است و در عین حال همه عالم با هم به طور منظم در حرکت هستند.

دستیار رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها افزود: همین وضعیت بر جامعه بشری نیز وجود دارد و همه انسان ها دارای شخصیت هایی مستقل هستند که هر کدام در جای خود نشانه ای از نشانه های خداوند هستند.

وی با طرح این مساله که چرا عده ای از کثرت ها و تعددها می ترسند؟ گفت: این در حالی است که خداوند اراده کرده گروه ها و جوامع انسانی گوناگون باشند؛ این خلاصه ای از جهان بینی توحیدی است که همه ادیان بر آن تاکید کردند و بر این اساس باید در تمام جوامع انسانی یک نگاه توحیدی داشته باشیم که صلح و آشتی و دوستی از اینجا آغاز می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فرهنگ ایرانی را به دو بخش کلان فرهنگ و خرده فرهنگ تقسیم کرد و گفت: کلان فرهنگ همان ارزش هایی است که در هر ایرانی وجود دارد و هویت ایرانی ها را شکل می دهد و هر ایرانی عضو هر قوم، مذهب، فرقه و دینی که باشد حامل این ارزش های مشترک است و خرده فرهنگ ها ارزش هایی که هویت های قومی، محلی و خانوادگی ما را شکل می دهد.

وی افزود: هر ایرانی این دو ارزش را دارا است و این دو ارزش هیچ گاه در تقابل و تضاد با همدیگر نیستند بلکه مکمل یکدیگر هستند.

یونسی تاکید کرد: کسانی که تلاش می کنند این ارزش ها را در برابر هم قرار دهند و در برابر این دو ارزش نزاع ایجاد کنند دشمنان واقعی ملت ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت بین ایرانیان اگر به درستی تعریف نشده و خوب بازشناسی و هم شناسی نشود چه بسا توسط دشمنان به دلخواه تعریف گردد و به تضاد و تنازع بینجامند؛ از جمله نظریات مختلفی در این زمینه وجود دارد که نظریه الهام گرفته از قرآن مجید، نظریه هم شناسی فرهنگی است این نظریه راه حل اساسی وحدت ملی ما است افزود:هم شناسی فرهنگی به همنشینی و گفت وگو می انجامد و گفت وگو بین فرهنگ ها ما را به همدیگر نزدیک می کند؛ این هم اندیشی و همنشینی به هماهنگی و یکرنگی منجر خواهد شد و این نکته همان تعریف آیه ای است که می فرماید ما شما را در گروه های مختلف ایجاد کردیم که همدیگر را بشناسید.

وی اظهارداشت: هم شناسی سیاسی ممکن است به جنگ قدرت بینجامد و هم شناسی اقتصادی به جنگ طبقاتی و هم شناسی مذهبی نیز به جنگ مذهبی منجر شود اما هم شناسی فرهنگی می تواند ما را به همرنگی و اتحاد نزدیک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کسانی که فرهنگ ملی ما را تحقیر می کنند، گفت: متاسفانه نسبت به بعضی از اقوام ایران نسبت هایی همچون خساست، حماقت و بزدلی می دهند و گاهی حتی این نسبت ها را در سریال ها و فیلم ها مشاهده می کنیم.

وی تاکید کرد: چرا بعضی از افراد در معرفی فرهنگ اخلاق مگسی دارند و همه جمال انسان را رها کرده و تنها به نقطه زخمی که در بدن است می چسبند.

وی تاکید کرد: اقوام ایران را باید در مشروطه ببینیم؛ همان اقوامی که با طنز آنها را مورد تمسخر قرار می دهند بعد از شکست انقلاب مشروطه و بازگشت استبداد صغیر بود که گیلانیان، بختیاری ها و آذری ها قیام کردند و تهران را نجات دادند.

یادآور می شود نشست علمی مشروطه و اقوام ایرانی صبح پنج شنبه 23 خرداد ماه با هدف بررسی نقش اقوام و اقلیت های دینی در نهضت مشروطه با حضور اساتید و برخی بزرگان اقوام و اقلیت های مذهبی در سالن همایش های سازمان اصناف و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.