به نقل از سایت: www.ostan-es.ir

 

زرگرپور ضمن انتقاد شديد از عملكرد سازمان ملل و مجامع بين المللي در قبال جنايت هاي رژيم صهيونيستي در غزه، اظهار داشت: متأسفانه سازمان ملل كارنامه قابل قبولي در اين زمينه از خود نشان نداده است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري اصفهان، ، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه كه با هدف توسعه همکاری‌ها میان ایران و سازمان ملل در حوزه کمک‌های بشردوستانه به ايران سفر كرده، با رسول زرگرپور استاندار اصفهان ديدار و گفتگو نمود.

سازمان ملل دربیانیه‌ای اعلام نمود:"هدف از سفر والری آموس ايجاد فرصتی برای توجه به تجربیات قابل توجه ایران در مدیریت بلایا، واکنش بشردوستانه و ترغیب ایران به مشارکت در مباحث مربوط به آینده کمک‌های بشردوستانه است."

استاندار اصفهان در اين ديدار اذعان داشت: به اعتقاد مردم ايران و تمام آزادگان جهان، متأسفانه كارنامه سازمان ملل در مقابله با جنايت هاي رژيم صهيونيستي قابل قبول نيست.

وي افزود: با توجه به مسئوليت خانم والری آموس در سازمان ملل، انتظار ميرفت قبل از كشته و زخمي شدن حدود 12هزار نفر از مردم غزه توسط صهيونيست ها،‌ سازمان ملل موضع گيري قاطعي داشته باشد.

زرگرپور تصريح كرد: انتظار مردم اين بود كه در نخستين روزها توسط شوراي امنيت، دبير كل سازمان ملل و سركارعالي

ضمن موضع گيري مناسب ،اقدام عملي صورت مي پذيرفت.

وي اعلام موضع سازمان ملل در زماني كه شرايط شكست دولت اسرائيل فراهم شده و ساير سازمانهاي بين المللي موضع گيري نمودند را بسيار دير دانست.

استاندار اصفهان با بيان اينكه ما هيچ اميدي به كساني كه شعارشان در خصوص حقوق بشر بلند است، نداشتيم،‌ افزود: ولي سازمان ملل از نظر ما در اين زمينه متفاوت مي باشد.

وي يادآور شد: فراهم نشدن تسهيلات براي مردم مظلوم غزه و مهم تر از آن باز نشدن هيچ راه ارتباطي براي كشورهايي مثل ايران جهت ارسال كمك هاي بشردوستانه به غزه،‌ مسئله‌اي نگران كننده است.

زرگرپور با اشاره به اينكه مردم ما كمك هاي دارويي و غذايي فراواني را براي مردم غزه جمع‌آوري نمودند، ابراز تأسف نمود كه امكان ارسال اين كمك ها فراهم نشد.

والری آموس نيز در اين ديدار اظهار داشت: سازمان ملل با حساسيت زياد و هراس وواهمه  مسائل غزه بويژه در برخورد با زنان و كودكان را مشاهده كرده است.

وي با بيان اينكه تعدادي از نمايندگان سازمان ملل در غزه مورد حمله قرار گرفتند، ابراز تأسف نمود كه تعدادي از مدارس غزه كه مناطق امن به شمار  مي‌رفت نيز هدف بمباران قرار گرفت.

معاون دبیرکل سازمان ملل نكته حائز اهميت را پيگيري مداوم خروج از  تحريم‌ها وشكستن  محاصره غزه و مشكلات مردم آن عنوان كرد و افزود: نزديك 67 درصد كمك هايي كه به مردم منطقه غزه صورت پذيرفت، عمدتا متمركز و كمك هاي غذايي بود.

وي از تشكيل كميسارياي حقوق بشر در راستاي پيگيري مشكلات اطفال و پناهندگان در غزه خبر داد و عنوان نمود: براساس گزارش‌هاي ارائه شده با گذشت زمان، هر روز اوضاع بدتر شده است.

آموس تصريح كرد: در صدد پياده نمودن روندهايي براي ثبات و پايداري آتش بس در منطقه هستيم و اميدواريم اين روندها مسائل را عملياتي تر نموده و گام هاي برداشته شده مؤثر واقع شود.

وي ابراز اميدواري نمود مذاكرات در حال انجام در قاهره به يك آتش بس پايدار منجر شود.

استاندار اصفهان در ادامه خواستار انتقال پيام ملت ايران ومردم اصفهان به بان كي مون شد و تصريح كرد: گذشته ها و كوتاهي صورت گرفته،‌گذشت و بايد به آينده و اقداماتي كه مي توان براي جبران گذشته انجام داد، فكر كرد.

وي پيشنهاد نمود دادگاهي جهت پيگيري جنايات غزه تشكيل شود تا شايد جواب بخشي ازخون‌هاي ريخته شده در غزه داده شود.

زرگرپور كودك كشي شكل گرفته در غزه را بي سابقه خواند و افزودبا توجه به اينكه مردم دنيا در شبكه هاي اجتماعي پيگير مسئله غزه بودند فكر مي كنم همه منتظر اقدام قاطع سازمان ملل در اين زمينه هستند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اظهار داشت:  به هر صورت اين مسائل تنها در غزه نيست و استاندار اصفهان پاسخ داد: عمق فجايع هيج كجا مانند غزه نيست.

وي در خصوص پيشنهاد استاندارمبني بر تشكيل دادگاه بين المللي، تصريح كرد: اين موضوع در حيطه اختيارات ما نيست و بايد با ارجاع آن به شوراي امنيت تصميم گيري در اين خصوص را به آنان بسپاريم.

معاون بان كي مون خاطر نشان كرد: متاسفانه براي مقابله با اينگونه موارد در شوراي امنيت اجماع نظر وجود ندارد وتوافقات سياسي كه مهاركننده و نگهدارنده باشد، به تصويب نمي رسد.

وي يادآور شد: در مسئله سوريه پس از سه سال تلاش موفق به ايجاد آرامش شديم كه در صورت همدلي بيشتر شوراي امنيت، ‌اين آرامش زودتر اتفاق مي افتاد.

ايران، ‌ظرفيت لازم براي مديريت بحران منطقه‌اي را دارد

استاندار اصفهان در اين ديدار به موضوع حوادث طبيعي و سابقه 10 ساله خود به عنوان مسئول حوادث غيرمترقبه كشور اشاره نمود و افزود: تا كنون حوادث بزرگي را در كشور مديريت كرده‌ام.

وي با بيان اينكه اطلاعات خوبي از شرايط ايران و منطقه و همچنين دنيا در خصوص حوادث طبيعي در دست دارد، عنوان نمود: كشور ما جزء 10 كشور بلاخيز دنياست و در هر دهه يك زلزله بزرگ درآن اتفاق مي افتد.

زرگرپور در ادامه از تجربيات خوب ايران طي سال هاي گذشته در اين زمينه گفت و اظهار داشت: كشور ايران در مديريت بحران جزء كشورهاي قدرتمند به حساب مي آيد.

وي پيشنهاد داد: با توجه به مسئوليت خانم آموس از اين ظرفيت ايران در منطقه استفاده شود.

مدير ارشد استان تأكيد كرد: ايران مي تواند مركز منطقه‌اي سازمان ملل براي پيشگيري از حوادث غير مترقبه باشد.

وي افزود: با توجه به علاقه مندي كه جهت استفاده از اين ظرفيت وجود دارد، مديريت بحران كشور در تهران مي تواند اطلاعات جامع تري در اين زمينه در اختيار بگذارد.

والری آموس نيز اظهار داشت: متوجه شدم استان اصفهان علاوه بر سهم بزرگي كه در تاريخ وتمدن وفرهنگ بشري دارد، سهم مهمي در اقتصاد ايران  دارد و مردمان اين خطه سخت كوش و پركار هستند.

وي در خصوص مديريت بحران و بلاياي طبيعي تصريح كرد: از اين موضوع استقبال مي كنيم و قطعا ملاقاتي در تهران با مسئولين مربوطه در اين زمينه خواهيم داشت.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه عنوان نمود: از آموزه هاي ايران در خصوص بلاياي طبيعي استقبال مي كنيم و در اين خصوص يادداشت تفاهمي نيز در گذشته امضا شده است.

وي ابراز اميدواري نمود اين همراهي و همكاري تداوم يابد و در ماه آينده تقويت شود.