به نقل از سایت: www.isc.ui.ac.ir

 

آقاي دكتر طالبي رئيس دانشگاه اصفهان در روز يكشنبه ۱۲/۵/۹۳ در سالن اجتماعات كليساي وانك با عالیجناب اسقف بابگن چاريان، پيشواي مذهبي ارامنه اصفهان و جنوب ايران ديدار و گفتگو نمودند. در اين ديدار آقايان دكتر گشمردي و دكتر شاهين، رئيس دانشكده زبان هاي خارجي و مدير دفتر همكاري هاي علمي بين المللي دانشگاه اصفهان نيز رئيس دانشگاه را همراهي مي كردند.

در ابتدا رئيس دانشگاه از ملاقات دوباره عالیجناب اسقف ابراز خرسندي نمودند و بر ارتباط بسيار خوب و نزديك شهروندان ارامنه با ديگر شهروندان در اصفهان تأكيد نمودند. ايشان به عزم دانشگاه اصفهان براي راه اندازي و توسعه رشته زبان ارمني طي سال هاي گذشته اشاره نمودند و اراده دانشگاه را براي راه اندازي رشته ارمني شناسي از ديگر نشانه هاي اهميت و ارزش فرهنگ و ادبيات ارامنه در اصفهان دانستند. آقاي دكتر طالبي توسعه مبادلات علمي ميان دانشگاه اصفهان و دانشگاه هاي ارمنستان و ايروان را از اولويت هاي دانشگاه برشمردند و حمايت دانشگاه از اعزام دانشجويان به دانشگاه هاي ارمنستان در قالب فرصت هاي بورس را براي تأمين عضو هيأت علمي و توسعه زبان و ادبيات ارمني در دانشگاه مهم قلمداد نمودند.

در ادامه، عالیجناب اسقف چاريان ضمن خوش آمدگويي به مهمانان، از اراده دانشگاه اصفهان براي توسعه مبادلات علمي با ارمنستان اظهار خشنودي نمودند و خواستار توسعه بيش از پيش روابط علمي بين دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه ايروان شدند. ايشان با ابراز تأسف از آنچه اين روزها در غزه مي گذرد، همزيستي خوب و سازنده مسلمانان و مسيحيان در ايران و اصفهان را به عنوان الگوي مناسبي براي جهانيان توصيف نمودند و بر لزوم توقف نسل كشي مسلمانان در سرزمين هاي اشغالي تأكيد نمودند.

آقاي نوئل ميناسيان رئيس شوراي خليفه گري ارامنه اصفهان و جنوب ايران كه در اين ديدار حضور داشتند، با قدرداني از تلاش هاي دانشگاه اصفهان براي معرفي تاريخ، فرهنگ و ادبيات ارمني با اشاره به سيصد و پنجاهمين سال تأسيس كليساي وانك در سال جاري و يكصدمين سالگرد نسل كشي ارامنه در سال آينده، خواستار اجراي برنامه هايي در اين رابطه در دانشگاه اصفهان و با مشاركت دانشكده زبان هاي خارجي دانشگاه شدند. ايشان همچنين بر آمادگي شوراي خليفه گري ارامنه براي كمك به توسعه رشته ارمني شناسي تأكيد نمودند.

آقاي دكتر گشمردي، نياز به تأمين و جذب عضو هيأت علمي در زمينه زبان ارمني و ارمني شناسي را از مهمترين نيازهاي دانشكده برشمردند و خواستار مساعدت شوراي خليفه گري ارامنه براي توسعه ارتباط بيشتر بين دانشگاه اصفهان و دانشگاه هاي ارمنستان در راستاي تأمين استاد و تجهيز منابع درسي دانشگاه اصفهان شدند.

آقاي دكتر شاهين نيز ضمن ابراز خرسندي از توسعه روابط علمي فرهنگي دانشگاه اصفهان و دانشگاه هاي ارمنستان، اعزام قريب الوقوع دانشجويان ارمني از ارمنستان را براي بازآموزي زبان فارسي در دانشگاه اصفهان و متقابلاً اعزام دانشجويان زبان ارمني دانشگاه اصفهان را به ارمنستان براي بازآموزي زبان ارمني نقطه عطفي در مبادلات دانشجويي بين دو كشور ارزيابي كرد و ابراز اميدواري نمود كه در آينده، همكاري هاي متقابل مبادلات استادان را نيز در بر گيرد. ايشان بر اهميت سطح علمي ارمنستان به ويژه در رشته هاي رياضي، آمار و فيزيك نجوم اشاره نمود و خواستار اعزام استادان برجسته ارمنستان به دانشگاه اصفهان و ارائه سخنراني و كارگاه علمي و انجام پروژه هاي مشترك با استادان برجسته دانشگاه اصفهان شد. آقايان دكتر شاهين و دكتر گشمردي در خصوص درخواست آقاي ميناسيان خواستار آن شدند تا برنامه شوراي خليفه گري ارامنه براي بزرگداشت كليساي وانك و سالگرد نسل كشي ارامنه در قالب يك طرح پيشنهادي به دانشگاه اصفهان ارائه گردد تا بررسي و براي آن برنامه ريزي شود.

در پايان اين ملاقات، هدايايي نفيس از صنايع دستي اصفهان به رسم يادبود از طرف رئيس دانشگاه اصفهان به پيشواي مذهبي ارامنه اصفهان و جنوب ايران اهدا گرديد.