به نقل ار سایت: www.irna.ir

 

سرژ سرکیسیان رییس جمهوری ارمنستان از عبدالله گل همتای ترکیه ای خود برای شرکت در مراسم یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی دعوت کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، به نوشته پایگاه خبری حریت، سرکیسییان از گل برای شرکت در این مراسم که 24 آوریل سال آینده میلادی در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار خواهد شد، دعوت کرده است.

ارامنه ادعا دارند که ترک های عثمانی در سال های 1914 تا 1916 به نسل کشی ارامنه پرداختند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تازگی در اقدامی بی سابقه یک روز پیش از نود و نهمین سالگرد کشتار ارامنه (1915) با قربانیان کشتار ارامنه در زمان جنگ جهانی اول و دوران امپراتوری عثمانی ابراز همدردی کرد و ضمن غیرانسانی خواندن پیامدهای آن کشتارها، به نوادگان قربانیان تسلیت گفت.

ارامنه از آن کشتارها که در جریان جنگ جهانی اول روی داد، با عنوان  نسل کشی یاد می کنند، اما ترکیه این ادعا را رد می کند و هیچ گاه رسما بابت آن عذرخواهی نکرده است.

اردوغان در پیام خود ضمن تسلیت به نوادگان قربانیان آن کشتارها، از مصائب کشتار ارامنه در خلال دوران جنگ جهانی اول به عنوان درد مشترک میان ترکیه و ارمنستان یاد کرد و گفت: با وجود تلخی آن وقایع، دولت ارمنستان نباید از این موضوع به عنوان بهانه ‎ای برای خصومت با ترکیه استفاده کند و آن را به دستاویزی سیاسی برای تعارض میان دو کشور تبدیل کند.

ترکیه معتقد است که بسیاری از آن کشتارها در خلال درگیری ها میان دو کشور و اقوام ترک و ارامنه روی داده و از این رو، اقوام ترک هم قربانیان زیادی در جریان آن وقایع داده اند.