منبع: www.tabnak.ir

 

دستیار ارشد و مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: برای اصلاح برخی کاستی ها و با توجه به تنوع قومیتی و مذهبی ایران، تاسیس نهاد اقوام و قومیت ها در نهاد ریاست جمهوری یک ضرورت بود.

«علی یونسی» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تنوع قومیت ها و مذاهب ظرفیت بزرگی برای کشور است ولی برخی این را برنمی تابند و در حقیقت فکر می کنند اگر مشکلاتی وجود دارد ناشی از یک دست نبودن کشور است.

وی ادامه داد: خداوند تکامل را در تنوع دیده است و این تنوع در کشور ما نیز مانند سایر کشورهای دنیا وجود دارد اما در برخی از جاها فهم از جهان بینی اشتباه است، در گذشته نیز این مسئله وجود داشته است و این امر جهان بینی را با مشکل مواجه کرده است.

یونسی در ادامه با بیان اینکه در استان خوزستان منابع طبیعی و ذخایر خدادادی متنوعی مانند نفت و گاز وجود دارد، گفت: در بین مردم این استان نیز تنوع قومیتی و مذهبی وجود دارد اما برخی افراد هستند که این را نمی پسندند و می خواهند در این تنوع تضاد ایجاد کنند، در حالی که مردم این تنوع قومی و دینی را پذیرفته اند و در کنار همدیگر به راحتی زندگی می کنند.

دستیار ارشد رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی اظهار داشت: اقوام عرب، بختیاری، شوشتری، لر، فارس ها و مهاجرین در خوزستان زندگی مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر دارند و اختلاط قومی به راحتی در این استان دیده می شود.

یونسی گفت: البته این ممکن است در برخی موارد در بخش های مدیریتی که به افراد داده شده، افراد از اختیارات خود سوء استفاده و به برخی از مردم جفا کنند.

وی ادامه داد: افراد محدودی با سوء استفاده از احساسات دینی مردم و یا با سوء استفاده از کاستی هایی که وجود دارد می خواهند به مردم القاء کنند که بین مردم تبعیض گذاشته می شود.

دستیار ارشد رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی تصریح کرد: در سطوح بالای کشور چنین نگرش ها و حساسیت هایی وجود ندارد، اما وقتی در رده پایین یک مامور امنیتی و یا کارمند اداره از اختیارات خود استفاده و مثلاً در استخدام ها از دوستان خود استفاده کند، می بینیم بخش عمده نیروهای ادارات از یک قومیت خاص تشکیل شده است.

وی افزود: این مسئله برخلاف سیاست های کلی دولت است و نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه موافق سیاست قوم طلبانه نیست و به شدت با این مسئله مخالف است.

یونسی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران حساسیتی در خصوص اقوام و اقلیت دینی و مذهبی وجود ندارد، گفت: هرکس شایسته است باید به جایگاه اصلی خود برسد و استفاده از قومیت های خاص برخلاف سیاست های نظام است.

دستیار ارشد رییس جمهوری افزود: اکثر اعضای شواری اسلامی شهر اهواز غیر عرب هستند اما این افراد، شهردار را یک عرب انتخاب کرده اند و این مسئله ای است که مردم به هیچ وجه با آن مشکلی ندارند.

وی افزود: اما متاسفانه گاهی در استعلامات افراد مربوط به شورای شهر، نمایندگان مجلس و حتی استخدام ها تنگ نظری هایی می شود که این برخلاف سیاست های دولت تدبیر و امید است.

یونسی هرگونه انحصارطلبی که در برخی از ادارات به نام قومیتی انجام می شود را اقدام بر ضد امنیت بیان کرد و گفت: در تعیین شورای شهر اهواز برخی از کاندید های عرب رد صلاحیت شده اند این مسئله نتیجه اش این می شود که شورای شهر از یک طیف می شود.

وی ادامه داد: البته اگر حق انتخاب با مردم باشد مشکلی وجود ندارد اما ما حق نداریم اراده خود را به نام اراده مردم جا بزنیم و حتی رییس جمهوری و دستگاه های امنیتی هم این حق را ندارند.

وی گفت: مردم حق انتخاب دارند، البته نباید افراد ناصالح امانت دار مردم باشند، اما تنگ نظری، انحصار طلبی و قوم گرایی نیز مخالف سیاست های نظام است و نظام می خواهد بدون تبعیض کارها انجام شود و هر کس مخالف این نظر باشد، مخالف نظام است.

مشاور رییس جمهوری در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این نهاد، گفت: طی ماه های گذشته دیدار هایی با اقوام مختلف کشور صورت گرفته، دیدار با روسای اقلیت ها و انجمن های اقلیت های مذهبی و قومیتی انجام شده و حتی همایش هایی در این زمینه داشته ایم.

وی با بیان اینکه دو راهکار مهم مد نظر این نهاد است، افزود: یکی فرهنگ سازی است که جلسات و نشست هایی همانند همایش وحدت اسلامی به مدت سه روز در ساختمان کنفرانس اسلامی تهران برگزار شد.

یونسی در خصوص راهکار دوم نیز گفت: نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی مانند مجمع اهل بیت و شورای برنامه ریزی مدارس، سازمان حج و زیارت و برخی نهاد ها مانند وزارت ارشاد، وزارت علوم و صدا و سیما موظف هستند در این زمینه کارهایی انجام دهند و اجازه ندهند خرده فرهنگ های انحصار طلب و یا افراد خودسر، تندرو و افراطی جلوی وحدت ملی جامعه را بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر این افراد موفق شوند، وحدت کشور به خطر می افتد و امنیت ملی آسیب پذیر می شود، گفت: در نتیجه توسعه کشور نیز دیگر به دست نخواهد آمد زیرا زمانی در کشور توسعه به دست می آید که امنیت وجود داشته باشد و زمانی امنیت وجود دارد که تمام مردم متحد از دولت حمایت کنند.

دستیار ارشد رییس جمهوری تصریح کرد: اگر گروه های تندرو میدان دار شوند، کشور ایران سرنوشتی مانند سوریه، عراق و پاکستان خواهد داشت زیرا در حال حاضر گروه های وهابی، سلفی و تکفیری عمدتاً در کشور های اهل سنت در حال ایجاد تفرقه هستند و برخی از روحانیون اهل تشیع و صاحب تریبون نیز بطور عملی در زمین آن ها بازی کرده و با رفتار و گفتار خود موجب می شوند این افراد حرف های خود را ثابت کنند.

یونسی اظهار کرد: باید از اثبات تفکر سلفی ها و افراطی که مانع از وحدت ملی هستند جلوگیری شود و نباید اجازه داد این افراد در هیچ کجای این دنیا رشد کنند اما برخی به جای مبارزه با این گروه ها در حال مبارزه با اهل سنت هستند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حامی اهل سنت است و بر ضد وهابیت و افکار تندروها است، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از مسلمانان هزینه های سنگینی پرداخته است.

یونسی اظهار داشت: مگر فلسطینی ها شیعه هستند؟ در هر جای دنیا مسلمانی تحت ظلم باشد در قانون اساسی آمده که باید از آن ها حمایت شود.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی با هرگونه تندروی به شدت مخالف است و این مسئله برای تمامی مذاهب خطرناک است، جنگ دینی و جنگ مذهبی بزرگترین خطری است که می تواند روزی دنیا را به نابودی بکشاند و نباید بگذاریم جنگ های مذهبی و جنگ های دینی روی داده و این گونه جنگ ها به مصلحت بشریت نیست.

دستیار ارشد و مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در منطقه یک قدرت و منادی عشق به اهل بیت و مرکز تشیع است.

یونسی افزود: تشیع واقعی و علوی همواره حامی وحدت مسلمانان و مخالف تندروی است، شیوه ای که امام خمینی (ره) و اکثر روحانیون موافق آن هستند، وحدت مسلمانان است.

وی تاکید: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به کردستان صراحتاً اعلام داشتند توهین به مقدسات اهل سنت حرام است و بسیاری از علمای شهر قم نیز همین نظر را دارند اما برخی از افراد کج فهم دوست دارند این فتوا را نادیده بگیرند.

دستیار ارشد و مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: دولت یازدهم تلاش دارد که این احساس تبعیض از بین برود که این مسئله جزو برنامه های کوتاه مدت است اما در دراز مدت به کارهای فرهنگی نیاز است و استراتژیک های دولتی و سیاست های کلانی که در شورای عالی امنیت مطرح شده است به صورت بخشنامه به تمام ارگان ها ارسال خواهد شد که چگونه عمل شود.

یونسی در خصوص وضعیت قومیت ها در استان های مختلف گفت: مسایل مربوط به قومیت ها در هیچ جای کشور شدید و حاد نیست، البته برخی نگرانی ها در شرق کشور وجود دارد که آن هم با تدابیر هوشمندانه مسئولان نظام در حال از بین رفتن است.

وی ادامه داد: بلوچ های منطقه در برخی از مواقع احساس می کنند بین آن ها و سایر اقوام تبعیض شده است که این احساس تبعیض مقداری القایی و بخشی نیز حقیقی است اما دولت در حال حل این مشکلات است.

وی افزود: بجز این منطقه در هیچ کجای کشور قومیت ها تاکنون مشکلی نداشته اند البته در همه جا خودسری هایی وجود دارد اما نگران کننده نیست.

یونسی در خصوص وحدت مسلمان نیز افزود: روز ولادت پیامبر اکرم (ص) روزی است که شیعه و سنی باید به صورت خود جوش در کنار یکدیگر جشن بزرگی را برپا کنند، زیرا حضرت محمد (ص) مرکز وحدت ملی کشور است.

وی ادامه داد: اکثر مردم ایران مسلمان هستند و شیعه و سنی همگی به پیامبر اعتقاد دارند و باید با برگزاری یک جشن بزرگ در کنار یکدیگر و تکریم و احترام خود را به پیامبر اکرم (ص) نشان دهند.

وی گفت: همه کسانی که نگران وحدت ملی هستند ابتدا باید با مذاکره با افراد وحدت شکن صحبت کنند و در صورتی که این افراد قانع نشدند آن ها را منزوی کنند.