بعد از ظهر روز دوشنبه، 13 آبان 1392، قائم مقام وزیر امور خارجه اتریش آقای راینهولد لوپاتکا و سفیر کشور اتریش در ایران آقای فریدریش اشتیفت به همراه گروه تشریفات استانداری اصفهان به ریاست آقای نیک آئین، پس از حضور در دیر آمِناپرگیچ مقدس (کلیسای وانک)، از کلیسای هُوسِپ آرِماتاتسی مقدس و موزه ی «خاچاطور گِساراتسی» بازدید کردند. سپس در سالن جلسات کلیسا با پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران عالیجناب اسقف بابکن چاریان، رییس شورای خلیفه گری ارامنه آقای نوئل میناسیان و رییس هیئت مذهبی خلیفه گری آقای آرشالویس خداوردیان دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدا، عالیجناب اسقف بابکن چاریان با خوش آمدگویی و ابراز خوشحالی از حضور میهمانان گرانقدر، اطلاعات جامعی در مورد حضور چهارصد ساله ارامنه در ایران و فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و مذهبی خلیفه گری و مراکز ارامنه ارائه نمودند. وی با پاسخگویی به سوالات متعدد قائم مقام وزیر خارجه اتریش در مورد وضعیت معیشتی ارامنه در ایران، از داشتن حقوق شهروندی کامل ارامنه به عنوان اقلیت مذهبی سخن گفتند. عالیجناب اسقف خصوصاً از دولت اتریش در جهت داشتن فعالیت مثبت در مورد تنظیم و تصویب بیانیه در کنگره اروپا در سال 1987 میلادی برای محکوم نمودن نسل کشی سال 1915 میلادی ارامنه توسط دولت ترکیه عثمانی قدردانی و تشکر نمود.

بعد از فرمایشات عالیجناب اسقف، آقای نوئل میناسیان رییس شورای خلیفه گری، با ابراز امیدواری نسبت به گسترش و ارتقاء روابط دو کشور ایران و اتریش، با توجه به تغییرات مساعد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، خرسندی خود را نسبت به توجه خاص و حسنه دولت اتریش در قبال ارامنه اعلام نمود. ایشان با تأکید بر این موضوع که حقایق داخلی جمهوری اسلامی ایران متأسفانه در میان مجامع بین المللی به طور شایسته و درست اطلاع رسانی نمی شوند، از میهمانان گرانقدر درخواست نمود تا مشاهدات خود در زمینه زندگی بی دقدقه و آرام اقلیت های دینی در ایران را عیناً و به طور دقیق منعکس نمایند، تا در جهت رفع سوءتفاهمات گام موثری برداشته شود. آقای میناسیان در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به کمکهای شایان مسئولین جمهوری اسلامی ایران در جهت حفظ بناهای تاریخی ارامنه، به خصوص کلیسای وانک و دیگر کلیساها و مکان ها، از قائم مقام وزارت امور خارجه اتریش درخواست نمود دولت جمهوری آذربایجان را به علت تخریب اماکن مذهبی ارامنه و صلیب سنگهای قبرستان جلفای نخجوان در مجامع اروپایی محکوم و آنها را وادار به اتخاذ عملکردی همچون عملکرد مسئولین جمهوری اسلامی ایران نمایند.

آقای راینهولد لوپاتکا سوالات متفاوتی در زمینه فعالیتها و روابط موجود میان جوامع مختلف مسیحی ساکن در ایران مطرح نمودند. عالیجناب اسقف بابکن چاریان با توضیح اینکه اینگونه روابط کاملاً آزاد و امکان پذیر می باشند، اطلاعاتی نیز در زمینه گفتگوی ادیان در ایران ارائه کردند و تشریح نمودند که پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سیلیسی جاثلیق آرام اول خود یکی از فعالان هم در زمینه ارتقاء روابط بین کلیساهای جهان و هم ترویج گفتگو و تعامل بین ادیان مسیحیت و اسلام می باشند. عالیجناب اسقف از برگزاری جلسات و نشست های متعدد و سالانه میان مسئولین بلندپایه کلیسای ارامنه و رهبران دینی کشور در تهران و مرکز حوزه سیلیسی کلیسای ارامنه در لبنان خبر دادند و از آن به عنوان نمونه بارز تفاهم و تعامل بین ادیان یاد کردند.

مقامات اتریشی با ابراز خوشحالی از این دیدار، بعد از یک ساعت حضور در محل خلیفه گری، با مسئولین کلیسای وانک وداع نمودند.