با سلام و درود به روح والای بنیانگذار انقلاب اسلامی و روان های پاك شهيدان اين آب و خاك زرخيز و فرهنگ ساز که در راه حفظ و اعتلای آن و پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جان را در طبق اخلاص نهادند.

سلام و تحيات محضر مقام معظم رهبری و درود بر روسای ارجمند سه قوه و تمامی مسئولان كشوری و لشكری نظام.

همچنين سلام و شادباش دارم به مردم شريف و عزيز ايران، به ويژه جامعه ارامنه وگرامی يان حوزه انتخابیه كه در مجلس نهم نیز لطفشان اینجانب را شامل گشت و برای سومين بار متوالی افتخار خدمت را به بنده اعطا نمودند. اميد است كه با هدايت و فيض الهی قادر به ارائه خدمت باشم.

در همين جا تبريكات صمیمانه خود و جامعه ارامنه ايران ديگر جوامع اقلیت های دينی را به حجت الاسلام دکتر روحانی برای انتخاب ايشان به سمت رئيس جمهوری اسلامی ايران اعلام و برايشان و دولت آينده سلامت و خدمتگزاری مدبرانه و خالصانه از خداوند متعال مسئلت می نمايم.

و اما همكاران ارجمند! جا دارد از مردم گرانقدر ايران قدردانی و تشكر نماييم كه با حضور توفنده و در عين حال بی شائبه در پای صندوق های رأی با پاسخ عملی به مقام معظم رهبری و درك بالای سياسی خود، به واقع آفريننده حماسه سياسی بودند و با رای خود در اصل به كار آمدی بی آلايش، عقلانیت، قانونمداری، درايت و ادب ايرانی رای دادند.

حضورمردم نه فقط كنشی سياسی، بلكه در اين مقطع خاص فعلی اخلاقی بود و تبلور یكپارچگی ملی، وحدت هویتی و گرایشی گویا برای بروز و جلوه اهداف ملی بود و هست و شايسته است همه ما، به ويژه رهبران سياسی و حكومتی و جناح ها و احزاب قدردان آن باشيم.

از حالا به بعد بايد موكدتر توسعه همه جانبه و پايدار و با نگاهی اصولی و علمی و بایسته كارايی و عدالت اجتماعی-اقتصادی سرلوحه كار قرار گيرد، آن هم در فضايی آرام و متعدل مردم در شرايط كنونی خواستار صدق مسئولان، رفع اساسی معضلات اقتصادی وسياسی و گسترش سرمايه گذاری، توليد و اشتغال و اعتدال و تدبير هستند. بخصوص، چنانكه مقام معظم رهبری به حق بيان فرمودند: خواهان عمل به قانون هستند. عمل به قانون يعنی اعتماد به آن، تمكين به آن و فصل الخطاب دانستن آن.

به خصوص، اميدوارم كه در پی تمامی تجربه های دو دهه اخير انقلاب بتوانيم کام اين ملت بزرك را كه با لحاظ تمامی گرايش ها و تمايلات عاشق وطن خود هستند و خير خود و آن را با هم می طلبند؛ با كار، تدبير و همفكری و همكاری آنان، شيرين بسازيم كه فرصت ها چون باد می گذرند.

و اما نكات و دغدغه هايی چند:

تجربه همزيستی ادیان واقوام در ایران تجربه ای بی همتاست وچنانكه در جاهای ديگر نيز گفته ام، تجربه ای است شايان توجه، جدی و ارزشمند و ظرفيت های آموزنده ای برای همه ی فرهنگ ها و ملل را در بر دارد.

اما اين همزيستی ملاطفت آميز و برادرانه، گذشته از آن كه توانمندی، مدارا و مهربانی فرهنگ مردم و نظام اسلامی-ايرانی را نشان می دهد، وگذشته از آن كه در ذات اديات الهی وتاريخ ريشه دار و پربار ايران عزيز است؛ در سايه وظيفه شناسی، صدق و صفا و سخت كوشی و يكدلی آحاد جوامع اقليت های دينی نسبت به هموطنان و ايران هديد آمده است. ولی فضای ارزشمند موجود بايد همواره بازآفرينی شده و با بازآرايی عناصر جديد فرهنگی-اخلاقی بسط و تثبيت شود. به عبارت ديگر، ارزش های مثبت در جامعه بايد همواره باز توليد شده، به آنها ارج گذاشته شود و نهادینه گردند وگرنه در اثر تغييرات نسلی و جمعيتی و تحولات مختلف بين المللی و فن آورانه و جريانات فرهنگ و اطلاعات، امكان داردكه فعليت و نقش خود را به مرور از دست بدهند.

پس بر دست اندركاران جامعه، چه از اكثريت و چه از اقليت، واجب است برای حفظ و استمرار عناصر زيبای فرهنگ هم زيستی و هم دلی كوشا باشند و تنها به يادآوری تاريخی اكتفا نکنند.

پايه ای ترين راهكار اين هدف و حفظ كليت و هويت وحدت ملی به جز مبانی دينی و اخلاقی همانا عمل به اصول قانون اساسی و پايش مداوم چگونگی اجرای آن در عرصه اجتماع است، اين مهم در مورد زندگی اجتماعی اقليت ها اهميت خاص دارد.

اينجانب در تمامی نطق های خود به نحوی بر حفظ كرامت انسانی تاكيد ورزيده ام. تاكيد بر اين فضيلت به جز آنكه در فطرت انسان ريشه دارد و درس های تاريخ نيز ما را به احترام به آن توصيه می كند، بنيانی دينی نيز دارد و دين اسلام نيز بر آن بسيار متذکر و منصف است. البته افسوس كه قرائت های طالبانی و قشری نگر همچنان بر آن قيد و بند می زنند و دايره انسانيت را با همه تنوع و پيچيدگی ها و زيبايی هايش تنها در قالبی به سختی و صلبی مربعی مجسمه وار می خواهند.

باری، برخاسته از ايمان واعتقاد به يكدلی همه ما و برادری دل ها و اصول انسانی و اخلاقی و بنيادين بود كه سردوره است به همراه ديگر همكارانم -يعنی ديگر نمايندگان جوامع اقليت های دينی- طرح الحاق تبصره ای به ماده 881 مكرر قانون مدنی را تقديم نموديم. اصلاحيه ای بر ماده ای قانونی كه آن را نماد و نشانه از همان محدود انديشی و تعصب ورزی و در پس تاريخ ماندن بدون ظرايف آن می دانم. ظاهراً هم كميسيون قضايی مجلس و هم برخی ديگران اراده ای بر برچيدن اين زائده مخدوش گر شأن انسان را برخود و در خود نمی بينند. ظاهراً دستی ياری گر نیست تا شأن جمهوری اسلامی را والاتر سازد.

- سال 2015 ميلادی مقارن با 1394 هجری خورشیدی صدمین سال جنایت فجیع نژادكشی يا نسل كشی ارامنه توسط دولت تركيه عثمانی خواهد بود. جنايتی كه به انحای گوناگون در پیش و پس از تاريخ 1915 نیز بروز داشت و خود مبنایی برای كشتار ها و نسل كشی هايی چون جنايات عليه مردم بوسنی و هرزگوين، رواندا و فلسطين شد و نمود آن را نسبت به يهوديان و كامبوجی ها و اخيراً مسلمانان ميانمار شاهد بوديم و هستيم، اين نسل كشی كه هنوز از سوی دولت تركيه شناسايی نشد، به عللی از جمله قبول عواقب آن و روشنگری ای كه بايد نسبت به اساس تشكيل جمهوری تركيه به مردم و جهانيان ارائه شود، مورد انكار قرار می گيرد.

بی حاشیه بگويم كه یكی از علل تركتازی های ترکيه در منطقه و سوريه، همین تلاش برای سرپوش نهادن به تاريخ خود است و البته بی تفاوتی برخی قدرت های زياده طلب و متوهم هم بر آن دامن می زند. آنانكه حق را فقط در سايه قدرت سپاه خود خواسته اند، بايد همواره آن را بسط دهند و توجيه كنند. در اينجا با تشكر از دولت و نظام جمهوری اسلامی كه در بسياری موارد با درك جدی و عميق انسانی مسئله و جوانب مختلف سياسی امكان برگزاری مراسم ياد بود شهدای اين فاجعه را فراهم ساخته اند و يا مانعی را برای ابراز انواع گوناگون اعتراضات و اطلاع رسانی ايجاد ننموده اند، انتظار داريم تا اقدامات عملی تر و روشن تری را برای محكوميت و شناسايی نسل كشی 1915 ارائه دهند.

در انتها با تشكر از اقدامات مثبتی كه دولت آقای دکتر احمدی نژاد انجام داده اند، مواردی چند از در خواست های جامعه ارامنه را كه تقديم ستاد جناب آقای روحانی هم شده، يادآوری می گردد كه به زعم بنده بايد از سوی دولت آتی مطمح نظر قرار گيرد:

1- ارتقای سطح مشاركت زنان در عرصه های مختلف اجتماعی-سياسی

٢- توجه خاص و عملی به مشكلات جوانان

3- حمايت های مادی و معنوی از نهادهای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی و خیريه

۴- نظارت و پيگيری برای رفع مشكلات استخدامی اقليت های دينی در دستگاههای مختلف دولتی، بخصوص آموزش و پرورش؛ تلاش برای بكارگيری افراد توانمند جامعه اقليت ها عمل مهمی در ايجاد يكدلی و وحدت ملی و بيانگر اعتماد جامعه و نظام و كار صادقانه آنان است.

5- در مورد نیروهای كارشناسی و علمی جوامع اقليت های دينی مسلماً افرادی كه شايسته معاونت و مشاورت در رده های بالای حكومتی و اداری باشند، وجود دارند. استفاده از توان آنها می تواند تبعات مثبت داخلی و بين المللی داشته باشد.

در انتها با قدردانی و تشكر مجدد از مردم ايران و حوزه انتخابيه و آرزوی توفيق مسئولان، اميدوارم كه دوره نوین خدمت گزاری دولت جديد بتواند راهگشای حل مشكلات گردد.

همين جا نيز اعلام می نمايم كه ايران و ايرانی چنان ریشه ای سترگ در عمق تاريخ و اين خاك گهربار دارد كه همانطوركه در اين انتخابات نيز نشان داد، بيش و پیش از هر چيز حفظ هويت و تماميت ارضی و اعتلای وطن را ارجح میداند. پس حاسدان و دشمنان را بهتر است تا بر راه رفته انديشه كنند و عبرت پیشه كنند تا با تعامل سازنده با ايران و اعتماد دوجانبه برای بهبود جامعه بشری بكوشند.

والابقول حافظ:

اینجا عرصه سیمر غ است عرض خود ببرند و زحمت ما بدارند.