رئیس جمهور با اشاره به اینکه روابط تجاری تهران-ایروان طی ماه‌های گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است، افزود: در مذاکرات خود رسیدن سطح همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور به ۳ میلیارد دلار را هدف‌گذاری کردیم که با اراده موجود در مقامات دو کشور این هدف کاملا امکانپذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، سفر وی به تهران را نقطه عطفی در جهت ارتقای روابط بین دو کشور دانست و گفت: گسترش همکاری‌ها و روابط همسایگی از سیاست‌های مورد تاکید دولت مردمی است و در همین راستا در مدت سپری شده از آغاز فعالیت این دولت، چند دیدار با آقای پاشینیان داشتیم و بر توسعه روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین دو کشور تاکید کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه روابط تجاری تهران-ایروان طی ماه‌های گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است، افزود: در مذاکرات خود رسیدن سطح همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور به ۳ میلیارد دلار را هدف‌گذاری کردیم که با اراده موجود در مقامات دو کشور این هدف کاملا امکانپذیر است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه روابط خوب موجود میان دو کشور حتما به روابط بهتر در منطقه و در سطح بین‌المللی خواهد انجامید، اظهار داشت: منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم؛ امنیت و صلح در منطقه قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در مذاکرات با آقای پاشینیان به این نتیجه مشترک رسیدیم که مسائل منطقه باید به دست مسئولین و دست‌اندرکاران کشورهای منطقه حل شود و هرگونه دخالت بیگانگان در این منطقه به جای اینکه مشکلی را حل کند، خود مشکلی ایجاد خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ظرفیت‌های منطقه قفقاز می‌تواند امنیت پایدار و صلح را در این منطقه تضمین کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیری مجدانه توافقاتی که در این سفر انجام شد، گام قابل توجهی در جهت ارتقا و توسعه روابط بین دو کشور ایران اسلامی و ارمنستان برداشته شود.

آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه در جریان این سفر مذاکرات بسیار پرمحتوا و جامعی انجام شد، گفت: در مذاکرات خود با تاکید بر روابط و اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور، به ظرافت‌هایی اشاره داشتیم که در همه زمینه‌های روابط دو کشور نهفته است.

نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اینکه در مذاکرات با آقای رئیسی همچنین زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم، افزود: بخش قابل توجهی از مذاکرات ما در مورد روابط اقتصادی و بالا بردن حجم مبادلات تجاری و یافتن راه‌حل‌هایی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی، کشاورزی، زیرساخت‌ها و مدیریت منابع آبی بود که باید پس از جمع‌بندی مذاکرات به طور جدی از سوی مسئولان مربوطه دو کشور پیگیری شود.

پاشینیان با ابراز خوشحالی از اینکه مذاکرات امروز در زمینه تمدید قرارداد تهاتر برق و گاز نتیجه‌بخش بوده و یادداشت تفاهمی در این زمینه به امضای مقامات دو کشور رسید، اظهار داشت: بر اساس شواهد موجود می‌توانیم دیدارها و رایزنی‌های امروز را مفید تلقی کنیم و خوشحال خواهم شد که برای ادامه این گفتگوها شاهد حضور حضرتعالی در ارمنستان باشیم.

وی با قدردانی از موضع‌گیری آیت‌الله رئیسی در قبال توسعه روابط دو کشور، تصریح کرد: امیدوارم به زودی شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در استان سیونیک ارمنستان باشیم.

نخست وزیر ارمنستان در ادامه با اشاره به گفتگوهای خود با رئیس جمهور کشورمان در مورد همکاری‌های منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان وجود دارد که مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و باید از دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه قدردانی کنم.

پاشینیان با اشاره به نشست سه‌جانبه دیروز در سوچی روسیه گفت: در مورد این نشست اطلاعاتی به آگاهی جناب آقای رئیسی رساندم و در این زمینه موافق نقطه نظرات آقای رئیس جمهور در مورد استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه هستم.

وی تاکید کرد که ارمنستان اصرار دارد که حتماً مسئولین جمهوری اسلامی از کلیه مسایلی که در مذاکرات سه‌جانبه مطرح می‌کنیم، آگاهی داشته باشند. اصرار داریم که جمهوری اسلامی ایران باید از تحولات روابط ارمنستان با آذربایجان، روابط ارمنستان با ترکیه و مسأله قره‌باغ اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشند.

نخست وزیر ارمنستان در بخش دیگری از سخنانش با سپاسگزاری از رئیس جمهور کشورمان در مورد رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به جامعه ارامنه ایران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نماد واضح، شفاف و صریح همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان دو دین مختلف باشد.