سردیس برنزی لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر که 21 مهر ماه ۸۴ ساله شد، به‌زودی در گنجینۀ موسیقی ارمنیان جلفای نو نصب خواهد شد.

احمد عرب بیکی که ساخت سردیس چکناواریان را بر عهده داشته با اعلام این خبر به ایسنا می‌گوید: وقتی سفارش ساخت سردیس این هنرمند از سوی شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران به ما داده شد، تصمیم گرفتیم عکاسی از سوژه را شروع کنیم اما به دلیل شرایطی که کرونا رقم‌زده و حساسیتی که شخص آقای چکناواریان داشتند این کار میسر نشد.

او ادامه می‌دهد: به همین دلیل با عکس‌هایی که از گذشته داشتیم و همچنین ماسکی که از صورتشان تهیه‌شده بود، کار را پیش بردیم.

توضیح این مجسمه‌ساز، دربارۀ سردیس چکناواریان چنین است: سردیس، در اندازه طبیعی و مدل‌سازی آن با خمیر مومی انجام شد. بعد از قالب‌گیری سیلیکونی در کارگاه برنز ریزی، قطعۀ نهایی را با جنس برنز ساختیم و پرداخت‌های لازم را روی آن پیاده کردیم.

عرب بیکی که برای ساخت این سردیس سه ماه وقت صرف کرده می‌گوید: لوریس چکناواریان یکی از مفاخر موسیقی جهان است و سوای این سابقۀ درخشان هنری، آنچه برای من جالب توجه بود، ارتباط صمیمی و دوستانه‌ای است که با اطرافیان خود برقرار می‌کند، طوری که آدم حس می‌کند سال‌ها با او همزیستی داشته است.

او خبر می‌دهد که سردیس چکناواریان به گنجینۀ موسیقی ارمنیان جلفای نو در اصفهان منتقل‌شده و به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد.