سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به امضاء تفاهم نامه ایران با اتحادیه اوراسیا گفت: اتحادیه اوراسیا شامل پنج کشور است که ارمنستان تنها کشور عضو این اتحادیه است که مرز خاکی دارد.

به گزارش ایسنا/خراسان شمالی آرتاشس تومانیان در نشست خبری که ۱۲ اسفندماه در محل استانداری خراسان شمالی برگزار شد، اظهارکرد: خراسان شمالی با توجه به طبیعت و مهمان نوازی مردم، استانی خاص است.

وی افزود: این استان دارای قابلیت های خاصی است که یکی از آن ها مجتمع پتروشیمی خراسان است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کشور ارمنستان با خراسان شمالی می تواند در زمینه کالاهای کشاورزی، مواد غذایی، فرآوری، آی تی، الکترونیک و توریست همکاری های مشترک داشته باشد.

تومانیان اظهارکرد: از سوی دیگر برای شروع فعالیت ها می توان اعزام و پذیرش هیات های تجاری را داشته باشیم و خود تجار زمینه های کاری خود را در هر دو منطقه بچینند.

وی تصریح کرد: همچنین می توان تلاش کرد تا زمینه خواهرخواندگی این استان با یکی از شهرهای کشور ارمنستان را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه میزان صادرات کالا از ایران به ارمنستان در سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: این رقم در مبالغ جمعیت سه میلیون نفری این کشور عدد بزرگی است.

سفیر ارمنستان در ایران افزود: در واقع رقم صادرات کالا از ایران به روسیه با آن حجم از جمعیت کمی بالاتر از ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی در واقع در حال حاضر کشور ارمنستان با استان های آذربایجان شرقی، تهران و اصفهان مراودات تجاری بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر نوع تفاهم نامه ای می توان منعقد کرد اما اصل کار، موضوع پیگیری و تلاش برای انجام کار است، در غیر این صورت این تفاهم نامه ها، کاغذ پاره هایی بیش نیستند.

تومانیان تاکیدکرد: اگر کار را به صورت جدی انجام دهیم، روابط عمیق تر می شود و بعد از آن کار خود به خود انجام می شود.

وی با بیان اینکه ارمنستان از لحاظ فرهنگی در سطح بالایی قرار دارد، گفت: ایران نیز دارای تمدنی بسیار قدیمی است و از لحاظ جایگاه فرهنگی در جایگاه بالایی قرار دارد بنابراین می توان باهم پشت میز نشست و کار را انجام داد.

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: خراسان شمالی می تواند دروازه ای برای کشور ارمنستان برای ورود به کشورهایی همچون افغانستان باشد.

وی افزود: خراسان شمالی می تواند در زمینه های اقتصادی، گردشگری، ورزشی و فرهنگی با کشور ارمنستان مراوده داشته باشد.

شجاعی ادامه داد: تجار ایرانی در ارمنستان همواره فعال بوده اند.

استاندار خراسان شمالی گفت: سفیر ارمنستان مسیری طولانی در مروادات اقتصادی با خراسان شمالی خواهیم داشت.

وی افزود: دولت ارمنستان برای روابط با ایران اهمیت خاصی قائل است زیرا کشور ارمنستان پس از استقلال از روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خوبی برخوردار شده است.

 وی با بیان اینکه تجار ایران در ایروان از فعالیت‌های خوبی برخوردار هستند، تصریح کرد: کشور ارمنستان دروازه تجارت خارجی برای خراسان شمالی خواهد بود زیرا ارمنستان در دو دهه گذشته با برنامه‌ریزی دولتمردان از رشد و توسعه بسیاری برخوردار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه روابط خراسان شمالی با کشور ارمنستان هستیم، اظهار داشت: تردد تجار استان به کشور ارمنستان، ایجاد دفتر تجاری و ایجاد نمایشگاه دائمی برای تجار ارمنستان و بر عکس آن را خواستار می باشیم.