به نقل از سایت www.hyeli.com

رییس جمهور با بیان اینکه دولت خود را موظف به اجرای منشور حقوق شهروندی در کشور می داند، گفت: باید به گونه ای عمل کنیم تا بتوانیم ایران را به عنوان الگویی که در آن پیروان ادیان مختلف در کنار یکدیگر با هم همزیستی مسالمت آمیز دارند به جهان معرفی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان اقلیت های دینی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از آغاز جمهوری اسلامی ایران ، چه در قانون اساسی و چه در نگاه نظام، جایگاه و هویت ادیان آسمانی به رسمیت شناخته شده و بر این اساس همه اقلیت های رسمی دینی می توانند به برگزاری مراسم ، عبادات و اعمال دینی خود بپردازند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی، اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند و در سرنوشت خود و کشورشان دخالت داشته و نقشی تعیین کننده ایفا می کنند، گفت: دولت تدبیر و امید همانطور که در شعارهای خود اعلام کرده به حقوق شهروندی معتقد و پایبند بوده و به دنبال تدوین منشور حقوق شهروندی است.

دکتر روحانی افزود: در زمینه تدوین منشور حقوق شهروندی در حال حاضر در حال رایزنی با حقوق دانان توانمند کشور هستیم که به محض آماده شدن، این منشور در اختیار رسانه ها ، مجامع دانشگاهی و نخبگان قرار می گیرد تا بتوانیم نظرات آنان را در این زمینه لحاظ کرده و پس از اعمال نظرات به عنوان منشور حقوق شهروندی منتشر کنیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ما باید تنوع فرهنگ ها را در عمل و رفتار بپذیریم، اظهار داشت: اقلیت های دینی در کشور ما در صحنه های گوناگون از جمله در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس همراه با ملت ایران بوده اند و همه ما در سرزمینی واحد، ملتی متحد بوده ایم؛ لذا اگر سختی بوده برای همه بوده و اگر رفاهی هم باشد، برای همگان است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با جهان بوده که تا پایان بر آن استوار خواهد بود، گفت: دولت در این راستا تلاش فراوانی داشته و در همین مدت محدود گذشته از آغاز کار دولت توانسته بسیاری از کارهای سخت را در زمینه های گوناگون از جمله سیاست خارجی انجام دهد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: مشکلات با همت آحاد ملت ایران پشت سر گذاشته خواهد شد و در این مسیر هیچ فرقی بین مسلمانان و اقلیت های دینی وجود ندارد کما اینکه لابی اینها مثل لابی ارامنه می تواند در روابط خارجی موثر باشد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ایران کشور همه‌ی ماست و توسعه و رفاه آن به همه ملت تعلق دارد، اظهار داشت: دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آنها را به رسمیت شناخته حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد باید رفع شود.

رییس جمهور همچنین با اشاره به ایام عزای سرور و سالار شهیدان از ارامنه ایران که در این مراسم حضور دارند ، تجلیل کرد و گفت: امام حسین (ع) شخصیتی است که ورای همه ادیان و مذاهب مورد احترام همه آزادگان قرار دارد و از نظر ما احترام اقلیت ها به این فرهنگ بسیار ارزشمند و مغتنم است.

رییس جمهور تصریح کرد: امیدوارم همه باهم دست به دست یکدیگر داده تا بتوانیم ایرانی با چهره بهتر و آبادتر در جهان داشته باشیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دولت وظیفه خود می داند براساس وظایف و مقررات و بالاتر از آن طبق آموزه های اسلام در راستای برطرف کردن مشکلات اقلیت های دینی در کشور تلاش کند.

در این نشست همچنین اسفندیار بختیاری نماینده زرتشتیان، سیامک مره صدق نماینده کلیمیان، کارن خانلری نماینده ارامنه شما و روبرت بیگلریان نماینده ارامنه جنوب در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از انتخاب دکتر روحانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران تصریح کردند: در کلیات نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقلیت های دینی نگاهی برابر وجود داشته و پیروان ادیان گوناگون از حقوق مساوی برخوردار هستند.

اعضای مجمع نمایندگان اقلیت های دینی خاطر نشان کردند: اقلیت های دینی همواره مدافع تمامیت ارضی کشور بوده اند و در سالهای انقلاب در زمره پشتیبانان مبارزات استبداد ستیزانه مردم بوده و پس از آن در سالهای دفاع مقدس دوشادوش سربازان و رزمندگان برای دفاع از کشور جنگیده و شهدایی را نیز به کشور هدیه کرده اند.

 

آنان همچنین اظهار داشتند: اگر کیفیت زندگی و ظرفیت های جوامع اقلیت های دینی در تبلیغات و اطلاع رسانی به گونه ای دقیق انعکاس یابد، می تواند در نوع نگاه دنیا نسبت به ایران تاثیر داشته باشد.